Twinkle | Digital Commerce

5 vragen aan Hubert de Koning over ECI

2017-05-27
2650846
  • 2:44

ECI en Cosmox gaan verder bij Novamedia, werd vanmiddag bekend. Twinkle stelde vijf vragen over de doorstart aan Hubert de Koning, die directeur blijft van de nummer 39 uit de Twinkle100.


De Koning voerde wekenlang gesprekken over een doorstart van ECI. Vanmiddag werd aangekondigd dat Novamedia, onder ander eigenaar van de Postcode Loterij, de activiteiten voortzet.

U moet spannende weken achter de rug hebben. Hoe voelt u zich?
‘Spannend was het zeker. Ik zie heel veel perspectief bij Novamedia, dus in die zin is de doorstart super. Aan de andere kant is het natuurlijk hartstikke zuur dat we afscheid moeten nemen van collega’s. We gaan in Houten, dichtbij onze voormalige thuisbasis Vianen, met ongeveer dertig mensen verder als 100 procent dochter van Novamedia. We krijgen begeleiding van Novamedia, maar we opereren op zelfstandige voet. Helaas verdwijnen er ongeveer twintig arbeidsplaatsen bij ECI, omdat we dingen anders gaan organiseren.´

Wat ging er mis?
‘Het komt er op neer dat we te veel overhead hadden, overcapaciteit. Het hangt ook samen met hoe je tegen zaken aankijkt. Daarmee bedoel ik dat je moet blijven investeren voor je instroom. Dat is inherent aan een boekenclub. Novamedia heeft met de Postcode Loterij bewezen dat ze het maatschappelijk relevante, waar ze lezen ook onder scharen, heel goed kunnen combineren met marketing. Ze willen graag kennis opdoen over zowel nieuwe als oude media, onder andere ook via Nieuw Amsterdam (waarin directeur Boudewijn Poelmann aandeelhouder is, red.). Ze zijn blij dat ze de beschikking krijgen over ons e-commerce platform. Andersom kunnen wij profiteren van hun kennis op het gebied van databases, klantenservice en abonneesystemen en hun grote netwerk. Het is een uitgelezen fit, ze snappen de business.’

Wat gaan jullie anders doen?
‘Belangrijk is dat we afgeslankt verder gaan en dat we dus gebruik kunnen maken van de expertise en het bereik van Novamedia. Met de voorkant van ECI en Cosmox is niet zoveel mis, dus verwacht daar op korte termijn geen veranderingen. Een aantal dingen doen we gewoon hartstikke goed, de conversie is prima. Curatie, mensen door ons aanbod gidsen, blijft ook belangrijk. Wel gaan we goed kijken naar de vorm en frequentie van onze gedrukte gidsen, die nu acht keer per jaar verschijnen en waarvan de laatste wat vertraagd is. De focus van ECI en Coxmos blijft primair liggen op media en boeken. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat we de online exploitatie voor andere partijen nog gaan doen, zoals we onder andere voor Free Record Shop deden. De situatie bij FRS is sowieso nogal, laten we zeggen, beweeglijk.’

De fulfilment van ECI was in handen van E-Ways Fulfilment Center, dat zich vijf jaar geleden verzelfstandigde en ook failliet is gegaan. Hoe gaat dat verder?
‘We werken momenteel keihard om de distributie op orde te krijgen, concreter kan ik ‘t op dit moment niet maken. Het doen van uitspraken over de toekomst van E-Ways en it-zusje maxWays, waar samen zo’n 150 mensen werkten, is niet aan mij. Op dit moment kampen we nog met vertraging op de levering, een situatie waarin we natuurlijk snel verandering willen brengen.’

Hoe groot is de opgelopen schade van de afgelopen maanden?
‘Die valt mee. De zaak is gewoon open gebleven en de klantenservice bleef bereikbaar. ECI heeft nog altijd een groot aantal leden, die we beter willen gaan bedienen. Hoeveel leden we precies hebben kan ik niet zeggen. Nou vooruit: het zijn vier Arena’s (á ruim vijftigduizend mensen, red.) vol, meer zelfs.’