De Nederlandse markt biedt ruimte voor vierhonderd afhaalpunten voor boodschappen, aldus de Rabobank. Mede dankzij zijn voortrekkersrol in click & collect kan marktleider Ahold hier binnen drie jaar een miljardenomzet realiseren online, voorspelt de bank.
Met een online omzet van 660 miljoen euro in 2012 is Ahold lijstaanvoerder van de Twinkle100. In een analyse over het supermarktconcern stelt Rabobank dat een miljard euro Nederlandse webomzet binnen twee tot drie jaar in zicht komt. De bank gaat er van uit dat Ah.nl (lees: Appie) met gemiddeld zo'n 30 procent per jaar zal groeien, dochter Bol.com met ongeveer 15 procent.
Click & collect
Net zoals ING dat een paar jaar geleden deed, stelt ook de Rabobank nu dat click & collect een belangrijke katalysator is voor de groei van online boodschappen. Albert Heijn zal eind dit jaar volgens de bank beschikken over een totaal van zo’n zestig ‘Pick Up Points’ (kortweg PUP’s) in Nederland, op een totaalpotentieel van zo'n vierhonderd stuks. Dat aantal is gebaseerd op het voorbeeld dat de regio Parijs biedt. Daar is één stand alone afhaalpunt per 43.000 inwoners beschikbaar, blijkt uit cijfers van het Franse onderzoeksbureau Olivier Dauvers.
First mover
Als first mover heeft Ahold een grote online voorsprong op de concurrenten, waarvan Jumbo Supermarkten de grootste is. Die keten verkoopt nog maar amper online, maar er zijn wel concrete plannen met e-commerce; dit jaar zullen de eerste losse afhaalpunten worden geopend. Click & collect moet ook in de Jumbo-winkels mogelijk worden.
Lees ook:
- Ahold ziet jaaromzet met 2 procent stijgen dankzij online (16 januari 2014)
- Ahold opent e-commerce laboratorium (8 januari 2014)
- Dick Boer: 'Digitalisering krijgt nu pas echt vat op foodretail' (20 december 2013)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Ruimte voor 400 afhaalpunten voor boodschappen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.