De webwinkels van ECI en Cosmox draaien nog altijd door, maar inmiddels maken de websites melding van ‘vertraging in de levering’. Ondertussen hullen de bewindvoerder, de boekenclub en eigenaar Clearwood zich nog altijd in stilzwijgen.
Twinkle meldde op oudejaarsdag dat ECI Nederland en ECI Holding sinds die dinsdag in surseance van betaling verkeren. E-Ways Fulfilment Center, het gelieerde bedrijf dat de orders voor ECI en Cosmox verwerkt, ging failliet.
Assortiment verkleind
Kregen websitebezoekers gisterenochtend nog helemaal niets mee over de juridische status van de nummer 39 van de Twinkle100, inmiddels waarschuwen Eci.nl, Cosmox.nl en Cosmox.be voor latere bezorging: ‘Er is vertraging in de uitlevering. In verband hiermee is het assortiment tijdelijk verkleind.’
Doorstart
ECI zou momenteel gesprekken voeren met verschillende partijen om een doorstart te realiseren, wat de timing (surseance op oudejaar), het in de lucht houden van de sites en de huidige mediastilte bij de betrokkenen verklaart.
ECI
ECI werd in 1967 opgericht als Nederlandse boekenclub, die korting mag bieden op de bij wet vastgestelde boekenprijzen. ECI en internetzusje Cosmox werden eind 2008 van Bertelsmann overgenomen door de Nederlandse investeringsmaatschappij Clearwood, waarna ook niet-leden bij ECI konden gaan bestellen en de fysieke ECI-winkels werden gesloten.
E-Ways
Medio 2009 werd een deel van de activiteiten verzelfstandigt in E-Ways Fulfilment Center, dat de orders voor ECI en Cosmox ging verwerken. Daarnaast wist E-Ways onder andere De Telegraaf en Free Record Shop als klanten te winnen. De webwinkel van laatstgenoemde entertainmentketen, waarvoor ECI de hele exploitatie deed, is al enige tijd uit de lucht.
Naar aanleiding van de berichtgeving heb ik gisteren een bestelling geplaatst. Vrijekeuze bonnen inwisselen ging niet, assortiment zeer karig. Na bestelling kon ik gewoon betalen, heb wel gekozen voor de incasso maar betalen met cc etc ging gewoon via ogone. Ontvangstbevestiging gehad van bestelling maar verder tot nu toe niets meer gehoord.
Zal nu wel mijn bankrekening in de gaten moeten houden of er niet nig even een incassorun gedraaid word. De 3 vrijekeuzebonnen twv 75eu zullen wel waardeloos zijn.
Wat mij verwonderd is de mediastilte. Waarom niet gewoon openheid van zaken? Denken ze echt dat de consument achterlijk is?
Bij een eventuele doorstart hoop ik dat iedereen z'n lidmaatschap op zegt.
En de curator benadeeld mijnsinziens de boedel door op deze manier te werk te gaan. En incasseren maar niet leveren (wat inmiddels wel gebeurt is lees ik her en der) neigt volgens mij naar flessentrekkerij.
Hetzelfde geld voor de webshop van de Free record shop
is tot het laatste moment bereikbaar gebleven en er konden toen spullen worden besteld en afgerekend vorden via Ideal
Toen de website offline ging gold dat ook voor de email en de telefoon
De mensen die besteld en afgrekend hebben zijn hun geld waarschijnlijk kwijt.
Dit lijkt gewoon op kwade opzet van de curator en eigenlijk is deze gang van zaken gewoon oplichterij.
Hier ook een gedupeerde belg van cosmox.be.
M'n vader kan z'n cadeaubonnen die hij voor nieuwjaar heeft gekregen van mij niet verzilveren.
Cosmox draait de klanten een rad voor ogen.
Er zijn duizenden gedupeerden.
Ook ik ben een gedupeerde. In december 2013 een bestelling geplaatst en betaald met waardebon 25 euro. Bestelling hebben ze geanuleerd. Waardebon wordt niet terug betaald. Ik probeer nu al 4 maanden mijn geld terug te krijgen. Maar ze houden me aan het lijntje. In de correspondentie met ECI wordt met geen woord gerept over de waardebon!
Ondertussen krijg ik wel de herinnering dat ik nog geen kwartaalafname gedaan heb voor 2014!
Nu heb ik gevraagd om mijn lidmaatschap op te zeggen nadat ze mij vergoed te hebben.
Het zijn bandieten!