De tijd die consumenten elke dag op hun mobiele apparaten doorbrengen stijgt ieder jaar. Daarbij wordt er ook steeds meer via de telefoon of tablet online geshopt. In 2014 zet deze trend volgens Carin van Vuuren van Usablenet door, met een nog grotere druk op de retailer bij het ontwikkelen van een mobiele customer experience.
Hieronder leest u vijf voorspellingen over m-commerce die Van Vuuren deed op Econsultancy.nl.
1. Personalisatie in mobiel shoppen
Omdat er steeds meer telefoons met internet en tablets bij komen, verandert volgens Van Vuuren ook de manier waarop consumenten mobiel benaderd willen worden in online shops. Ze zoeken bijvoorbeeld naar visuele connecties met het merk, zoals via afbeeldingen of video’s op Instagram, Pinterest of Vine.
Ook eisen consumenten steeds vaker een persoonlijke customer experience. Online retailers dienen hierop in te spelen door hun klantdata in te zetten en zo een persoonlijke ervaring te bieden voor elke klant.
2. Snelheid wordt belangrijker
Doordat het aantal smartphones en tablets groeit en er vaker op openbare plekken gebruik kan worden gemaakt van gratis wifi, wordt de wereld steeds meer ‘connected’. Consumenten worden ongeduldiger op mobiel internet en eisen een directe bevrediging van hun behoeften. Retailers dienen zich aan te passen door hun sites te optimaliseren voor mobiel gebruik en door de site snel laadbaar te maken.
Draaiende zandlopers, traag ladende pagina’s en een slechte usability van de site worden niet meer getolereerd in 2014, meldt Van Vuuren.
3. Apps moeten van goede kwaliteit zijn
Diverse retailers hebben in voorgaande jaren een app ontwikkeld om klanten te verbinden met hun webshop. Deze apps dienen in 2014 van uitstekende kwaliteit te zijn en te voldoen aan de verwachtingen van consumenten. Van Vuuren voorspelt dat apps die minder dan vier sterren als beoordeling hebben, niet zullen overleven. Consumenten zien graag interessante en innovatieve apps. Apps die deze eigenschappen niet (voldoende) hebben, worden door klanten gemeden.
4. Aantal mobiele betalingen stijgt
Volgens Van Vuuren is het nog de vraag of mobiel betalen via bijvoorbeeld Google Wallet, PayPal en Mastercard’s MasterPass dit jaar de norm zal worden op betaalgebied. Daarvoor is het waarschijnlijk, in ieder geval in Amerika, nog te vroeg. In de Verenigde Staten verwacht 50 procent van de smartphonegebruikers in 2016 de mobiele portemonnee te gebruiken voor dagelijkse offline transacties.
5. Stimuleer showrooming
Retailers met een fysieke winkel kunnen niet meer om showrooming heen. Nadat veel spelers het fenomeen voorheen hebben proberen te stoppen, is het in 2014 beter om showrooming te omarmen. Retailers zullen dit jaar steeds vaker touchscreens in hun fysieke winkels plaatsen om consumenten aan te moedigen om artikelen ook in de webshop van het bedrijf te kopen. In deze webshop kunnen zij tevens klantbeoordelingen en meer informatie over het product vinden.
Door de laatste jaren heen is het koopgedrag van de consument aanwijsbaar aan het veranderen. Door de toegenomen snelheid van het internet en volwassen webwinkels van voornamelijk grootwinkelbedrijven, heeft er een verschuiving plaats gevonden van aankopen in fysieke winkels naar internetwinkels.
De consument zoekt anders en koopt anders op basis van snellere beschikbaarheid van productinfo en prijsvergelijking.
Ruim 60% van alle consumenten vindt fysiek winkelen nog steeds het leukste en attractief. Hierbij is rationeel denken ondergeschikt aan de emotionele belevenis het feel good gevoel en de value for money zijn de belangrijkste factoren.
Ondernemers in deze tijd moeten open staan voor deze veranderende markt waar innovatief zijn steeds belangrijker wordt.
met vriendelijke groet,
Sander de Wit