Thuiswinkel.org heeft sinds twee maanden te maken met eenzelfde partij die stelselmatig nieuwe malafide webshops opent met het Thuiswinkel Waarborg. Dat zegt Ank van Heeringen, jurist bij de belangenvereniging in een gesprek met Twinkle. ‘Het is ongelooflijk hoe goed het logo is nagemaakt.’
Metro opende vandaag zijn krant met een artikel over het toenemende misbruik van het Thuiswinkel Waarborg. Navraag bij Thuiswinkel.org leert dat het gaat om een nieuw soort oplichting, waarbij een vermoedelijk professionele partij steeds terugkeert met een nieuwe nepwebshop.
Niet goed op de hoogte
‘Elke maand krijgen wij zo’n achttien tot twintig meldingen binnen van webshops die ten onrechte het Thuiswinkel Waarborg zouden voeren vanwege vreemde voorwaarden’, zegt Van Heeringen tegen Twinkle. ‘Dit aantal is niet gestegen in de afgelopen jaren. Het gros van deze meldingen gaat zelfs over verkopers op afstand die niet goed op de hoogte waren van de regels rond het keurmerk. Zij passen dan direct hun voorwaarden aan.’
Zorgen
Van Heeringen: ‘Wat wel nieuw is, en vroeger incidenteel voorkwam, is dat er volgens ons één partij bezig is om continu een webshop te openen om consumenten geld afhandig te maken. Steeds als wij deze webshop offline haalden, werd er ergens anders een nieuwe soortgelijke shop geopend. Ons logo wordt zo nauwkeurig nagemaakt dat het bijna niet van echt te onderscheiden is. Dat baart ons zorgen.’
Controle
Van Heeringen geeft aan dat Thuiswinkel.org bovenop de malafide praktijken zit. ‘Onze leden (momenteel tweeduizend, red.) controleren elkaar en ook consumenten zijn erg oplettend tegenwoordig. Ons team werkt bovendien samen met Opgelet op Internet en Mijnpolitie.nl.’
Aantal aangiftes groeit
Eind november meldde het Openbaar Ministerie dat het aantal aangiftes van oplichting op internet was gestegen. Dit jaar kwamen er 8.635 aangiftes binnen over frauduleuze webshops, in 2012 waren dit nog 2.730 aangiftes. Het buitgemaakte bedrag zou dik zijn verdubbeld, van ruim een half miljoen euro vorig jaar, tot 1,3 miljoen euro dit jaar. Ook het Landelijk Meldpunt Internetoplichting meldde toen al dat malafide webwinkeliers steeds professioneler worden.
Thuiswinkel is zelf een malafide bedrijf.
Webwinkels betalen soms wel 10.000 euro om lid te worden.
Dit geld word voornamelijk verbrasd aan feestjes en vreemde awards en de webwinkel krijgt er niks voor terug.
Aan de bescherming van de klant en webwinkelier word nauwelijks geld besteed. In de maand oktober 2013 dienden 184 consumenten klachten en/of vragen in over 103 leden via Thuiswinkel.org.
Thuiswinkel doet er alles aan om geen klachten binnen te krijgen want in werkelijkheid zouden dit er duizenden moeten zijn.
184 klachten op miljoenen transacties is onmogelijk laag.
Het is ongelooflijk hoe goed het logo is nagemaakt.
Is dit niet gewoon een kwestie van knippen en plakken? De gemiddelde consument zal niet merken of het gewoon een afbeelding is die geknipt/geplakt is.
Verder sluit ik mij aan bij de reactie van Bert, de fees van Thuiswinkel.org zijn erg hoog en behalve aan awards waar niemand op zit te wachten vraag ik mij ook af waar de rest van de contributie aan besteed wordt.
Naar mijn idee zou het goed zijn dat er partijen als Ideal en of Paypal met een keurmerk zouden komen, zei zien het betalingsverkeer, zien waar er vaak problemen zijn met mensen die geld terug vragen etc.. En hebben met wat extra werk een hele goede kijk op webwinkels etc.. Eenzelfde idee als waar paypal nu al met ebay samenwerkt.
Erwin
Eens met bovenstaande reacties. Daarnaast heeft Thuiswinkel geen enkel recht om websites offline te halen, dus hoe ze daarbij komen... Ze kunnen hooguit een rekening sturen voor misbruik van het logo.
Helaas werkt de wassen neus van Thuiswinkel wel, er zijn veel mensen die alleen iets kopen bij een webwinkel met dit keurmerk.