Twinkle | Digital Commerce

Brussel: 'Pakketbezorging moet sneller, beter en goedkoper'

2017-11-11
275176
  • 2:07

De Europese Commissie heeft een roadmap opgesteld om cross-border pakketbezorging van online orders te verbeteren. Brussel wil de interne markt voor pakketbezorging afmaken, wat moet leiden tot meer klantvriendelijke en goedkopere logistieke service.

De Europese Unie ziet e-commerce als een van de belangrijkste motoren voor een welvarender en competitiever Europa. De fysieke levering van online bestelde producten is volgens de Europese Commissie cruciaal voor verdere e-commerce groei en daarmee voor economische groei en werkgelegenheid. ‘Op dit moment behoren leverproblemen en retouren tot de grootste punten van zorg voor zowel e-shoppers als e-retailers’, schrijft de Commissie in een verklaring.

Marktfalen
‘De pakketdiensten die nu bestaan in Europa worden gekenmerkt door een snelle groei en innovatie, maar ook door signalen van marktfalen, vooral bij cross-border leveringen’, laat eurocommissaris voor interne markt Michel Barnier optekenen. ‘Er is meer actie nodig om e-retailers en consumenten internationale pakketdiensten te bieden die van hoge kwaliteit, toegankelijk en betaalbaar zijn. Belangrijk daarbij is dat tegemoet wordt gekomen aan de behoeften van het midden- en kleinbedrijf en van minder ontwikkelde of toegankelijke regio’ s.’

Green Paper
De Commissie heeft in november vorig jaar al een zogenoemd Green Paper opgesteld over ‘geïntegreerde pakketbezorging’ in Europa. Daarop zijn logistiek dienstverleners, online retailers en consumentenorganisaties met elkaar in gesprek gegaan op verschillende conferenties en fora, constateert het dagelijks bestuur van de EU. Volgens de Commissie zijn veel bezorgbedrijven inmiddels begonnen met de ontwikkeling van oplossingen die beter voldoen aan de verwachtingen van consumenten.

Bezorgnetwerk
Een voorbeeld daarvan is de ambitie van een groot aantal nationale postbedrijven om een bezorgnetwerk te lanceren voor internationale e-commerce leveringen. PostNL, Royal Mail, Deutsche Post, verschillende andere Europese postbedrijven maar ook het Amerikaanse USPS streven samen onder meer naar wereldwijde track & trace.

Tastbare verbeteringen
De roadmap die de Europese Commissie gisteren presenteerde moet ‘zo snel mogelijk’ zorgen voor ‘tastbare verbeteringen’ in de cross-border pakketbezorging. Er zijn drie doelstellingen geformuleerd. 

  • Meer transparantie en informatie
    Door dedicated platforms (web portals) en vergelijkingssites te creëren, door gedragscodes en best practices aan te moedigen en door marktdata te verzamelen over interne en cross-border pakketstromen bij vervoerders.
  • Betere beschikbaarheid, kwaliteit en betaalbaarheid van bezorgoplossingen
    Door informatiesystemen te verkennen en ontwikkelen en door open interfaces te bouwen voor dataverkeer, tracking & tracing, label- en retouroplossingen.
  • Betere klachtafhandeling en verhaalmogelijkheden voor consumenten
    Door meer samenwerking tussen vervoerders, online retailers en consumenten.

De Europese Commissie gaat betrokken partijen stimuleren bij elkaar te komen in fora en workshops. Medio 2015 wordt de balans opgemaakt. Eurocommissaris Barnier: ‘The industry is leading the effort, but we expect results soon and will follow up so that commitments are met.’