De e-commerce bestedingen in West-Europa komen dit jaar uit op 173,8 miljard euro, 10 procent meer dan vorig jaar volgens Ecommerce Europe. Uit het rapport van de belangenkoepel blijkt dat Nederlandse huishoudens minder online kopen dan Britse, Ierse en Luxemburgse.
Ecommerce Europe heeft een rapport gepubliceerd met een overzicht van de online consumentenbestedingen (producten en diensten) in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland. De e-commerce groei op de West-Europese markt (10 procent dus) ligt in 2013 beduidend lager dan vorig jaar (21 procent). Wel wordt van ons deelcontinent meer groei verwacht dan van Noord-Europa, waar de online omzet met 7,6 procent toeneemt dit jaar. Daarover bracht Ecommerce Europe onlangs al prognoses naar buiten.
Groei per land
Groot-Brittannië tekent als grootste Europese e-commerce markt voor een ruime meerderheid van de online bestedingen in West-Europa: Britse consumenten besteden naar verwachting voor 103 miljoen euro op het web dit jaar, ongeveer 7 procent meer dan vorig jaar. De verwachte groei in Ierland (plus 25 procent) en België (plus 20 procent) is aanmerkelijk groter, ook dan die in Nederland (8 procent).
Uitgaven per huishouden
Uit de cijfers van Ecommerce Europe blijkt dat Britse huishoudens met ruime afstand het meest besteden online: 4.010 euro per jaar. Het gemiddelde Nederlandse huishouden besteedt iets meer dan een derde van dat bedrag (1.365 euro). Ierse (2.861 euro) en Luxemburgse (1.955 euro) huishoudens zitten daar tussenin, Belgische besteden gemiddeld 836 per jaar online. Over Franse huishoudens worden geen cijfers gegeven.
ABN Amro
Ecommerce Europese relateert de achterblijvende webuitgaven van Nederlandse huishoudens aan het dichte netwerk van fysieke winkels in ons land. ABN Amro doet dat ook, in een vandaag verschenen rapport over de snel veranderende retailmarkt.
Ik begrijp steeds minder van de getallen, die genoemd worden. Eerst de UK: De grootste e-retail organisatie IMRG heeft z'n 2013 forecast bijgesteld van 12 naar 15% groei. (IMRG werkt samen met CapGemini in de e-retail index, met zeer frequente rapportages). Emarketer, ook zeer gezaghebbend in forecasts, meldt 2 weken geleden een groei in 2012 van 14,5% en een verwachte 2013-groei van 18%. In het ecCommerce-rapport zie ik dat er in de UK wordt samengewerkt met Britora, in 2011 opgericht en veel, veel kleiner dan de IMRG. Hoe betrouwbaar zijn dan de gegevens ? Bij de Nederlandse groeicijfers ben ik zeker ook het zicht kwijt sinds CBS bij de presentatie van e-tail groeicijfers duidelijk stelde: De cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet, omdat, kort samengevat, omzet van multi-channel spelers niet bij de internet-omzet wordt geteld. Dus Ahold, KPN, HEMA, Bijenkorf, BASgroup, etc doen niet mee. Meten is weten. Wordt het niet eens tijd om heel grondig naar de betrouwbaarheid van cijfers te kijken ?
@Nando: Ecommerce Europe betrekt de cijfers van verschillende bronnen inderdaad. Voor ons land kijkt de koepel naar de Thuiswinkel Markt Monitor, waar winkelketens wel in worden meegenomen. Het CBS doet dat inderdaad niet, maar dat zetten we er op deze site ook altijd bij.
Ben het overigens wel met je eens dat er grote verschillen zijn tussen de prognoses van verschillende partijen over een bepaald land. Het zijn al met al geen feiten, maar interpretaties. Vandaar ook de aanhalingstekens in de kop ;-)