Twinkle | Digital Commerce

Merken delen expertise op Google Helpouts

2017-05-27
169183
  • 1:05

Google heeft vandaag zijn videohulpdienst Helpouts gelanceerd. Tot de specialisten op het platform behoort beautyproducent Sephora. Het merk geeft onder andere advies over het creëren van smokey eyes of perfecte wenkbrauwen.


Helpouts biedt iedereen met een account bij Google+ de mogelijkheid om advies van andere gebruikers in te winnen, maar ook om de eigen expertise beschikbaar te stellen aan de community. De gedeelde kennis is zeer divers en kan bijvoorbeeld gaan over computers, tuinieren of chocola maken. Slogan: 'Real help from real people in real time.'

Eigen tarief
Experts kunnen bij Google Helpouts hun eigen tarief instellen, meldt Telecommerce. In sommige gevallen werken de specialisten gratis, zoals Sephora en bijvoorbeeld ook Weight Watchers doet, andere experts rekenen een bedrag per minuut of per sessie. Hulpvragers kunnen professionals beoordelen en een score achterlaten. Een aanstaande API, schrijft Techcrunch, moet het voor ontwikkelaars mogelijk maken om Helpouts in andere online omgevingen te integreren.

20 procent commissie
Wie zich aanmeldt als expert voor Helpouts, moet zijn kwalificaties opgeven. Google houdt 20 procent van de adviesvergoedingen in als commissie. Net als Google Hangouts is de dienst gekoppeld aan Gmail en Google+. Daarnaast is Helpouts, voor de betalingen, gekoppeld aan Google Wallet.