Twinkle | Digital Commerce

Whatser biedt winkeliers reserveeroptie via Facebook en Twitter

2017-05-27
180101
  • 1:39

Dankzij een kapitaalinjectie heeft Whatser een nieuwe start gekregen. Was het eerder een app voor consumenten, nu is het marketinghulpmiddel voor retailers. Zij kunnen consumenten onder andere producten laten reserveren op Facebook en Twitter.
 
Michiel Verberg en Melinda Jacobs wisten de afgelopen periode 350.000 euro van private investeerders te verzamelen om Whatser door te starten. Het bedrijf, dat een consumententoepassing bood om favoriete stekken of merken bij te houden, ging twee jaar geleden failliet.

Dashboard
Het nieuwe Whatser mikt op lokale winkeliers. Met de toepassing kunnen detaillisten ‘relevant en effectief aanwezig zijn’ op onder meer Google, Facebook en Twitter en zo meer kopers trekken. ‘We willen het de winkeliers makkelijker maken om de verschillende kanalen vanuit een enkel dashboard te managen, een dashboard dat speciaal voor hem is ingericht’, zegt Verberg tegen Twinkle.

Lokale PR
Whatser werd de afgelopen twee maanden getest in Veenendaal, de eerste stad waarin Het Nieuwe Winkelen werd geïntroduceerd. Vanaf nu worden er nieuwe winkeliers toegelaten tot het platform. Whatser doet hun onder meer contentsuggesties van wat er in en rond de winkel gebeurt. Ook geeft het bedrijf advies over de hoeveelheid en timing van postings op bijvoorbeeld Facebook en Twitter.

Reserveren
Winkeliers kunnen aan een posting over een product een link toevoegen waarmee het artikel direct kan worden gereserveerd. Verberg daarover: ‘De consument krijgt een e-mail om de bestelling te bevestigen. Vervolgens krijgt de winkelier een mail met de reservering, zodat die apart kan worden gelegd.’ Betaling geschiedt in de winkel en de ondernemer draagt het risico dat producten niet worden opgehaald.

Verdienmodel
Whtatser is in beginsel gratis te gebruiken voor winkeliers, aldus Verberg. Over het verdienmodel van de herboren start-up zegt hij ‘Op dit moment zijn we advertentiemogelijkheden voor winkeliers aan het testen. Ze kunnen lokale advertenties voor Facebook en later ook Google inkopen via ons. Tegen servicekosten zorgen we dat de advertentie effectief wordt geplaatst en gemonitord. Zo maken we online adverteren effectiever en toegankelijker.’