Twinkle | Digital Commerce

Google stopt persoonlijke orderdata in zoekresultaten

2017-05-27
300291
  • 1:21

Google heeft persoonlijke data toegevoegd aan de resultaten in zijn Amerikaanse zoekmachine, onder andere over aankopen. Ook informatie over bijvoorbeeld geboekte vluchten wordt zichtbaar tijdens het zoeken. Voorwaarde is wel dat gebruikers ingelogd zijn bij Google.

Google kondigde medio augustus aan persoonlijke data als vluchten, reserveringen, aankopen, afspraken en foto’s, te integreren in zijn zoekresultatenpagina’s. Google betrekt de infromatie uit Gmail, Google Calendar en het sociale netwerk Google+. Alleen Amerikanen die zijn ingelogd bij Google krijgen de persoonlijke info te zien en als ze dat niet willen kunnen ze dat aangeven.

Intikken of inspreken
De zoekgigant roept gebruikers op om vragen als ‘Wanneer gaat mijn vliegtuig?’ of ‘Hoe laat komt mijn pakket?’ voortaan in te kloppen in de zoekmachine op desktops, tablets of smartphones. Inspreken kan ook. Google benadrukt dat de resultaten echt persoonlijk zijn en niet zichtbaar voor anderen.

Mijn aankopen
Op de site Happy Customer is te lezen dat de gepersonaliseerde resultaten inmiddels worden voorgeschoteld aan Amerikaanse shoppers. Wie in Google zoekt op de woorden ‘my purchases’, kan bijvoorbeeld de volgende melding voorgeschoteld krijgen: ‘You have info about a recent purchase in Gmail. Only you can see these results.’ Een klik op een blauwe ‘Got it’ button leidt vervolgens naar de relevante informatie, zonder de zoekmachine overigens te hoeven verlaten.

Customer journey
Met de informatievoorziening aan webshoppers in zijn zoekmachine breidt Google zijn aanwezigheid in de customer journey weer verder uit. Met Google Shopping en Google Shopping Express, dat momenteel wordt getest, claimde het bedrijf ook al plekken in andere fases van de klantreis.