Op Shopping Today, vorige week in Almere, presenteerde Cor Molenaar de belangrijkste bevindingen van de studiereis van Shopping2020. Bevindingen die spraakmakend waren en bij sommigen tot ongeloof leidden. Zijn analyse leest u hieronder.
   
Tekst: Cor Molenaar
Waarom is Amazon uit op markthegemonie? Waarom	is	Google	een	grote	disruptor	en	waarom	heeft	Facebook	een	toekomst	als	het	geen	winst maakt?	Vragen	waar	wij	in	Nederland	mee	rondlopen	als	wij	van	buitenaf	kijken	naar	deze	bedrijven	en aangewezen	zijn	op	de geredigeerde	informatie	van	pers	en	andere	publicaties.
Amazon
Amazon	wil	optimale	service	bieden	en	marktleider	zijn	in	alle	landen	waarin het actief is.	Alleen	de	marktleider	kan	de	prijzen	en	condities	bepalen	en	de	marktleider	kan	de	standaarden	zetten	voor	klantenservice.	Dit	is	wat	Amazon	wil	en	doet.	De	presentatie	in	Amerika	van	de	Amazon	watcher,	een voormalig	directeur	van	Amazon,	was	heel	duidelijk. 'Amazon	is	out	to	kill	your	business.'
Denk niet dat u kunt samenwerken met Amazon. Amazon gaat de structuren en standaarden aanpassen en regisseren. Daarnaast is Amazon een uiterst intelligente organisatie die de strategie baseert op klantenkennis. Van alle data die retailers in Amerika over hun klanten hebben, bezit Amazon 99 procent. Klantenkennis is macht zoals we weten.
Daarnaast ontwikkelt Amazon een uiterst sterke virtuele dienstverlening, zonder fysieke kosten maar met veel kansen en opportunities. Nu al haalt Amazon 1 miljard dollar omzet uit het verkopen van data en 2 miljard dollar uit zijn webdiensten, die het bedrijf aan derden aanbiedt (webhosting). Samen komt zo'n 3 miljard dollar omzet bij Amazon binnen via virtuele diensten; daar zijn wij in Nederland een kleintje bij. Amazon heeft veel geld, heel veel geld dat het bedrijf kan investeren in groei. Is het dan vreemd dat wij ons in Nederland zorgen moeten maken?
In Engeland en Duitsland is Amazon al actief. Daar breidt het bedrijf steeds uit, met snelle leveringen en klantenservices. Amazon heeft onlangs al contracten gesloten voor de levering van Nederlandstalige boeken en e-boeken via CB (Centaal Boekhuis). De eerste stap is gezet. Vaak denken retailers dat alleen Bol.com hier de pijn van zal voelen, maar kijk eens naar het totale aanbod van Amazon. Het zal iedere retailer en iedere branche treffen. 'Amazon will always compete with you in any business, no partnership', waren duidelijke woorden.
Google
Google	is	een	andere disruptor	die	actief	zal	zijn	in	Nederland.	Nu	al	heeft het de	zoekresultaten	aangepast aan	lokale	winkels.	Google	is	actief	met image	recognition,	location	based	services	en	shoppingapplicaties.	Google	gelooft	in	een	hybride	wereld, waarin	de	klanten	zowel	online	als	offline	actief	zijn	op een	onvoorspelbare	manier.	In	Amerika	is	het	al	zo	dat	58 procent van	de	bezoekers	van	een	winkeltocht besluit om	online	te	kopen,	via de smartphone.	Walmart	voelt	terdege	de	concurrentie	van,	jawel,	Amazon,	dat	altijd	10 procent goedkoper	is	dan	Walmart.	Location based	services	en push	messages	zorgen	voor	een	erosie	van	de	omzet van	Walmart,	die	mede	daarom	besloten	heeft	20 procent van	de	winkels	te	sluiten.
Google is niet alleen facilitator, het wil ook verbinden. Er worden momenteel logistieke connecties uitgeprobeerd waarbij klanten online bestellen via Google. Google levert die bestelling vervolgens vaak binnen 1 uur via lokale winkels af bij de klant. De strijd tussen webshop en fysieke winkel krijgt hierbij een nieuwe dimensie. Verschillen verkleinen. Niet meedoen is geen optie. Ook Het Financiële Dagblad schrijft uitgebreid over het succes van Google in de krant van 27 september jl. Ik wil hier slechts naar verwijzen. De beurswaarden en de gevolgen van de expansiedrift van deze bedrijven spreken voor zich:
De genoemde disruptors hebben veel energie, veel initiatieven en bovenal veel geld. Er vindt een strijd plaats om markthegemonie op internet, maar ook in de fysieke wereld. De pot goud, die al deze bedrijven zien, is klantendata en dan komt ook de kracht van Facebook in beeld. Facebook ziet zichzelf als een partnership company, die graag kennis en data wil delen. Op basis van 1,2 miljard actieve gebruikers is er heel veel kennis over klanten, markten en trends. Dit kan gebruikt worden om deze klanten targetted te benaderen op het koopmoment. Hierbij wordt vooral gebruik gemaakt van de reclamebudgetten van webwinkels en van lokale winkels. Een miljardenbusiness.
Logisch dat met zo een belofte de koers van Facebook blijft stijgen, nu al boven de 50 dollar (introductiekoers vorig jaar was 38 dollar). Maar de basis voor al deze concepten en de basis voor disruptie is het mobiele device, de smartphone, tablet en binnenkort het horloge en de bril. Hierdoor is het mogelijk om te weten wie de eigenaar is (identifier), waar die zich bevindt (location recognition), wat hij daar doet en wat zijn behoefte is. Al deze kennis in real time leidt tot directe communicatie. Nu al verlaat 58 procent van de Amerikanen de winkel om online te kopen. Winkels kunnen daardoor showrooms worden zonder omzet. Is dit de toekomst van de winkelstraat? Of zal er ook een nieuw model ontstaan voor winkels, met een aangepaste logistiek, andere winkels en een integratie met internet, zoals Ebay en Google dit nu al laten zien?
Ik	denk	het	wel.	Nederland	heeft	nu	nog het	voordeel	dat	het achterloopt op Amerika, maar	dit	voordeel	moet	dan	wel	gebruikt	worden om	direct,	zonder	enige	vertraging, actie	te	nemen	om	structuren	aan	te passen	en	voorbereidingen	te	treffen voordat	deze	Amerikanen	ook	hier	gaan	komen, Amazon	voorop.	Lethargie	en	afwachten	is	wel	het	slechtste	wat u kunt	doen	(denk	hierbij	maar	aan	Oad).		Het	is	nu	echt	tijd	voor actie!
Cor Molenaar is buitengewoon hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en een van de initiatiefnemers van Shopping2020. Dit artikel verscheen eerder op Cormolenaar.nl.

Als RetailNetwork.eu hebben we al jaren de juiste antwoorden op de plank maar niet de financiën, zelfs niet voor een professionele website presentatie.
Kennelijk een fout in deze website