Twinkle | Digital Commerce

On line kaartverkoop: Waar is het feestje? Hier is het feestje!

2017-05-26
248186
  • 3:19

Bezoekers kopen kaarten voor evenementen via alle verkoopkanalen. Stond ik tien jaar geleden nog uren bij de VVV in de rij voor Madonnakaartjes. Vloekten we vier jaar gelden op de fora Mojo Concerts stijf over de problemen met de kaartverkoop voor het concert van U2. Vandaag zijn kaarten voor evenementen een grote hit op mobiel.

Uitverkocht
Ook dit jaar vlogen de tickets voor goede evenementen de deur uit. Lowlands 2013 was in drie kwartier uitverkocht. De 40.000 tickets voor Sensation Amsterdam 2013 waren ook in enkele uren weg. Dat is natuurlijk geweldig voor de organisatoren. De centjes zijn maanden vooraf binnen en u kunt alles in detail plannen. Maar, er zijn risico’s bij die snelle online ticketverkoop, ook als u niet uitverkoopt. Er is het risico van nepkaarten en de levendige zwarte handel op Internet. En, krijgt u het publiek dat u echt wilt?

Krijgt u het juiste publiek?
Youp van ‘t Hek maakte zich kwaad over de louche internetverkopen van kaarten voor zijn voorstellingen. Avond aan avond dronken groepen op een bedrijfsuitje. Dit was niet zijn publiek. Ook festivals lopen het risico dat ze worden gekaapt door de YOLO-generatie. Voor u het weet staat u bij Grace Jones naast mobiel bellende en brallende jaargenoten en hun hockeymeisjes.

Sociale media en kaartverkoop
Wat maakt Lowlands tot een evenement waar bezoekers al 20 jaar zo graag bij willen horen? Dat is die ‘community’ die het evenement draagt. Dat geldt voor grote festivals, net zo goed als voor de exclusieve feestjes zoals Milkshake en Rapido. U wilt erbij horen.  

ID&T gebruikt sociale media, en de Klout score van hun vaste fans om de ticketverkoop in de juiste richting te sturen. Andere feesten werken met loyaliteitsprogramma’s, ‘early bird’-tickets, ‘by invitation only’ en VIP-ontvangst. En, ik zag zelfs een feest waarbij bezoekers verplicht waren een persoon van het andere geslacht mee te nemen voor de optimale sfeer. Sociale media en kaartverkoop sluiten naadloos aan.

De Amerikaanse kaartverkoper Ticketfly meldde dat ze 40 procent van hun kaarten door ‘social sharing’ verkopen. Dit aandeel groei en de bezoeker betalen zelfs meer voor hun kaartje. Ticketfly biedt data-analyseinstrumenten aan voor andere ticketverkopers die op basis van big data adviezen geeft over de online verkoop aan doelgroepen en prijsdifferentiatie. Luchtvaartmaatschappijen en hotels spelen dat prijsspel al jaren met succes; revenu management.

Waar is het feestje? Hier is het feestje
Bezoekers kopen steeds later hun kaartjes. Veel bekende festivals verkochten pas enkele dagen voor het evenement zelf uit. Lokale clubs en dansfeesten merken dat hun bezoekers steeds later beslissen. Blijven ze thuis op de bank of duiken ze na een etentje vroeg het bed in? Ze kijken nog even snel op Facebook waar hun vrienden uithangen en voor u het weer zitten ze op de fiets onder weg naar een feest. Uw kaartje koopt u met een simpele klik op Facebook.

De evenementen op Facebook hebben een groot bereik. De een ervaart de ‘check in’ als elektronisch enkelband, de ander als uitnodigen voor al zijn vrienden om ook te komen. Uw fans zijn uw beste verkopers; hun likes en tags zijn goud waard. Ook Twitter kan net dat extra zetje geven.

U kunt ook een boodschap sturen aan netwerken op basis van hun locatie via apps. Datingnetwerken als Growlr en Grindr bieden de mogelijkheid om iedereen binnen tien kilometer, of verder, een ‘shout’ te sturen met direct de mogelijkheid een kaartje te kopen voor uw feest. Hoe gericht is dat? Nog even en die ‘shout’ kijkt eerst nog even in de agenda van de bezoeker of hij wel tijd heeft.

Fact based
De toekomst voor online kaartverkoop is simpel samen te vatten. De kaartverkoop gaat mobiel. Het kaartje staat nu al gewoon op uw mobiel. De voorverkoop wordt slim in de tijd gestuurd, op basis van klantprofielen en sociale media, met dynamische prijzen. Bewust uw doelgroepen bereiken is belangrijker dan het snel uitverkopen; kwaliteit boven kwantiteit.


De kaartverkopers wordt steeds slimmer in het verleiden van de bankzitters, huismussen en twijfelaars tijdens de laatste uurtjes voor het evenement. Sociale media en location based services ondersteunen dit. Superslimme data-analisten gaan de systemen hiervoor inregelen. Het resultaat: meer kaartverkoop, gerichte inspanningen op de sociale media, hogere prijzen en meer loyaliteit.