Twinkle | Digital Commerce

Genomineerden Cross Border Challenge bekend

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 4:02

Drinkguarana.nl, Lady's Secret en Prins Petfoods zijn genomineerd voor de Cross Border Challenge. Dat werd gisteren bekendgemaakt tijdens het Cross Border Event in Bunnik. Met een sponsorpakket ter waarde van 3000 euro wagen ze de stap over de grens.

De Cross Border Challenge is een gezamenlijk initiatief van Dexport en Twinkle met de bedoeling webwinkeliers een vliegende start in het buitenland te laten maken. De uitdaging is om in een nieuw land binnen 365 dagen de doelstelling te realiseren. Die doelstelling hebben de deelnemers in een businessplan aan de jury (de redactie van Twinkle) voorgelegd. Twinkle volgt de ondernemers een jaar lang en bepaalt aan het einde van de race de winnaar. Daarbij wordt gekeken in welke mate de doelstellingen zijn behaald. In de loop van het jaar leest u in Twinkle regelmatig updates over de genomineerden.

Drinkguarana.nl - Duitsland
Drinkguarana.nl is een onderdeel van Let's go Brazil. In Nederland brengt Let’s go Brazil Brazilië naar Nederland en Nederland naar Brazilië. In 2014, volgend jaar, vindt in Brazilië het wereldkampioenschap voetbal plaats: het grootste sportevenement van het jaar. In 2016, over drie jaar, is Brazilië het gastland voor de Olympische spelen: opnieuw het grootste wereldwijde (sport)evenement van dat jaar. Let’s go Brazil is het centrale portaal. Hier wordt nieuws geplaatst met betrekking tot de sportevenementen, nieuws over Brazilië, recepten, fun facts. De verkoop loopt via de drie webshops: Drinkguarana.nl, Havaiana.nl, Letsflybrazil.nl en websites specifiek gericht op de sportevenementen.

Sinds een half jaar staat de Nederlandse tak van Let’s go Brazil. Duitsland – net als Nederland een sportland bij uitstek – staat op de rol voor de tweede helft van 2013, in aanloop naar het WK.
'We zijn ervan overtuigd dat er in Duitsland vergelijkbare groep consumenten aanwezig is als het gaat om interesse in Brazilië en liefde voor sport', vertelt een van de initiatiefnemers, Emiel Hoffer.  'Een verkennend onderzoek wijst uit dat alleen al via Facebook tussen de 100.000 en 500.000 mensen met een interesse in Brazilië of Braziliaanse producten te vinden zijn. Daarnaast is
Duitsland een van de voorlopers op het gebied van online aankopen.'

Omzetdoelstelling: in het eerste jaar 20.000 euro, daarna jaarlijks 45.000 euro.

Lady's Secret - Duitsland
Niet alleen de naam, maar ook de verpakking doet erotische artikelen vermoeden. Het gaat hierbij echter om 'hippe inlegzooltjes voor dames'. Wilfred Meijers verkoopt het product al in Nederland en België. En zeer tegen het advies in van de producent wil hij nu ook in Duitsland gaan verkopen. 'De Duitse markt is vergeven van de gelproducten, dus zooltjes op basis van gels. Volgens de fabrikant kom ik er met dit alternatief niet tussen, maar ik zie zeker mogelijkheden.' Meijers' optimisme is ingegeven door het feit dat hij al zo nu en dan bestellingen ontvangt uit Duitsland én dat de Duitse designerwebsite Fab hem heeft benaderd voor verkoop. 'We hebben al twee keer met succes geleverd en ze waren erg tevreden.'

Meijers' sterke punt is dat hij goed weet aan te haken bij de populaire damesblogs en -bladen, waardoor hij veel free publicity genereert. Het wordt een uitdaging om dat in Duitsland op een zelfde wijze aan te pakken.

Omzetdoelstelling: in het eerste jaar 6.000 euro en doorgroeien naar 60.000 euro per jaar.

Prins Petfoods - Frankrijk
Prins Petfoods is een producent van natuurlijke diervoederproducten. De verkoop verloopt via diervoedingsspeciaalzaken zowel offline als online. De leverancier is - vanwege het kanaalconflict - niet van plan om in Nederland zelf direct aan de consument te gaan verkopen. Om de stap naar het buitenland te zetten is het online kanaal juist wel interessant.

'Het heeft voor ons geen zin om als - onbekend - diervoedingsmerk in dat land bij ketens binnen te komen', vertelt Marlou Mulders, sales- en marketingmanager bij Prins. 'Daarom hebben we ervoor gekozen om dit online aan te pakken. We zoeken in het desbetreffende land een partner die dit platform gaat opzetten en beheren. De Franse partner in dit geval wordt de eigenaar van de online shop. Wat het unieke is dat wij als Prins het platform faciliteren, maar de partner deze vult met onze producten, maar ook producten van onze concurrenten. Dit om de traffic naar de website te krijgen.'

Prins wil niet alleen een webshop starten in Frankrijk, maar zet in op een platform met een uitgebreid adviesportaal, een community en een plek waar huisdiereneigenaren elkaar kunnen ontmoeten. Mulders: 'De toekomst is de klant ontzorgen en adviseren met de juiste kennis. Hiermee moet je je onderscheiden. Je ziet ook dat  de vraag naar natuurlijke producten stijgt, zeker in Frankrijk. Dit is één van de hoofdredenen waarom we voor dit land hebben gekozen. De hedendaagse consument wordt steeds kritischer en is op zoek naar alternatieven en toegevoegde waarde. Ook stijgt het online aankopen van (dieren)producten en dit zal enkel toenemen.'

Omzetdoelstelling: 200 duizend euro in het eerste jaar en binnen vijf jaar een miljoen euro per jaar.

De sponsoren
De drie genomineerden gaan aan de slag met een sponsorpakket ter waarde van 3000 euro.
Daisycon: Online marketing starttegoed t.w.v 500 euro
DHL Global Mail: Gratis verzendingen t.w.v 500 euro
DocData Payments: 6 maanden geen vaste kosten + 1.500 transacties tegen een gereduceerd tarief
Door een landenspecialist: Gratis consult t.w.v. 1.500 (Dexport, Transfer, Ecommerce Managers)