Twinkle | Digital Commerce

Een hoog bouncepercentage: niet altijd negatief

2017-11-09
180101

Het bouncepercentage is het percentage bezoeken waarbij slechts één pagina wordt bekeken voordat de bezoeker de site weer verlaat. Dit wil zeggen dat een persoon direct na het bezoeken van de website, zonder verder te klikken vanaf de instappagina, de website weer verlaat. In veel gevallen is dit een teken dat de pagina niet aansluit bij de verwachting van de bezoeker. Toch hoeft een hoog bouncepercentage niet altijd negatief te zijn, schrijft Jaap Melchels van Younify.

Tekst: Jaap Melchels

Het bouncepercentage in Analytics en AdWords
Het bouncepercentage, ook wel bekend als het weigeringspercentage, is een statistiek in Google Analytics. Deze statistiek wordt vooral gebruikt als indicator voor de kwaliteit van (bestemmings)pagina's, maar kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden om het gedrag van mobiele bezoekers met desktopbezoekers te vergelijken.

Nu ook in Google AdWords
Sinds kort is het ook mogelijk het bouncepercentage te vertonen in AdWords. Hiervoor dient u Google Analytics en Google AdWords aan elkaar te koppelen. Vervolgens kan in AdWords via het kopje 'kolommen aanpassen' de statistiek ‘bouncepercentage’ toegevoegd worden. Dan is het bouncepercentage van campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties direct in AdWords te zien.

Oorzaken van een hoog bouncepercentage
Wanneer is een hoog bouncepercentage nu negatief en wanneer positief? Beiden kan het geval zijn. Meer wordt duidelijk wanneer we gaan kijken naar de oorzaken van een hoog bouncepercentage.

Mogelijke negatieve oorzaken
In de meeste gevallen is een hoog bouncepercentage negatief. Onderstaande oorzaken kunnen daar ten grondslag aan liggen. Over het algemeen geldt dat de bestemmingspagina niet aansluit bij de verwachting van de bezoeker.

- Verkeerde zoekwoordkeuze
Wanneer u pagina's optimaliseert of adverteert op zoekwoorden die niet aansluiten bij de inhoud van de bestemmingspagina kan dit de reden zijn van een hoog bouncepercentage. Stel dat u bijvoorbeeld adverteert op het zoekwoord 'goedkope kleding' terwijl u vooral kleding aanbiedt in het hogere segment, dan is de kans groot dat bezoekers de pagina snel weer verlaten. Houdt u ook bij het schrijven van titels en metadescriptions in gedachte dat het aanbod op de pagina aansluit bij het beloofde. Ongetwijfeld zullen mensen sneller klikken op een titel waarin u hoge kortingen vermeld, maar wanneer hij dit niet op de pagina terugziet is hij net zo snel weer weg.

Oplossing: voer een goed zoekwoordonderzoek uit en zorg ervoor dat zoekwoorden aansluiten bij de bestemmingspagina. Check in Google AdWords het bouncepercentage per zoekwoord en zet zoekwoorden met een hoog bouncepercentage stop.

- Geen aansprekende inhoud
Een andere mogelijke oorzaak van een hoog bouncepercentage is de inhoud. Wanneer u ellenlange of saaie teksten op uw website plaatst dan nodigt dit de bezoeker niet uit om door te klikken. Ook het ontwerp kan de bezoeker niet aanspreken waardoor hij de website verlaat.

Oplossing: Schrijf aantrekkelijke teksten voor uw doelgroep. Ook kunt u A/B-testen uitvoeren op pagina's met een hoog bouncepercentage. Test daarbij met variaties in ontwerp en inhoud om uiteindelijk een betere pagina te creëren.

- Onduidelijke navigatie
Wanneer een bezoeker niet doorklikt kan de navigatie het probleem zijn. Vanaf alle pagina's moet het voor de bezoeker duidelijk zijn hoe hij verder kan navigeren naar andere pagina's op de site.

Oplossing: Plaats interne links op de pagina en verbeter de navigatiestructuur. Inzichten kunt u verkrijgen uit het navigatieoverzicht in Google Analytics. Ook een heatmap is handig om een duidelijke navigatiestructuur te maken. Hierin kunt u zien waar de meeste activiteit is op een pagina.

- Gebreken in de techniek van de website
Er kunnen vele technische problemen ten grondslag liggen aan een hoog bouncepercentage. Zo kan het zijn dat de website te traag laadt, de website niet goed wordt weergegeven op mobiele apparaten of in bepaalde browsers.

Oplossing: test en verbeter de snelheid van uw website met behulp van Pagespeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/). Zorg er bovendien voor dat uw website goed wordt weergegeven op alle apparaten en browsers.

Positief
Een hoog bouncepercentage hoeft niet perse negatief te zijn en kan soms zelfs een positief signaal zijn. Dit is het geval wanneer de bezoeker precies vindt wat hij zoekt.

-De bezoeker vindt precies wat hij zoekt
Wanneer een bezoeker specifiek op zoek is naar een bepaald onderwerp, en deze informatie op uw website vindt, kan een hoog bouncepercentage juist betekenen dat de bezoeker precies gevonden heeft wat hij zoekt. Na het bezoek aan de pagina op uw website verlaat hij de website weer omdat hij al gevonden heeft waar hij naar op zoek is. Nu ziet u in Google Analytics een hoog bouncepercentage, terwijl de inhoud juist heel goed aansluit bij de verwachting van de bezoeker. Dit is vaak het geval bij blogartikelen en nieuwsberichten. Ook voor contactpagina's hoeft een hoog bouncepercentage niet perse negatief te zijn. En wat als een website maar bestaat uit één pagina? Dan is het bouncepercentage automatisch hoog.

Hoe weet ik of de oorzaak positief of negatief is?
Bedenk wat mogelijke oorzaken kunnen zijn van het hoge bouncepercentage. Hierbij kunt u gebruik maken van andere statistieken. Wanneer bijvooorbeeld een blogartikel op uw website een hoog bouncepercentage heeft hoeft dit niet perse negatief te zijn, wel wanneer de gemiddelde tijd op de pagina erg laag ligt. Ook wanneer veel mensen binnenkomen op een productpagina in een webshop kan het bouncepercentage hoog zijn. Kijk dan naar het conversiepercentage om de prestaties te beoordelen. Een duidelijke call-to-action en het weergeven van vergelijkbare of aanvullende producten op een productpagina is altijd aan te bevelen om het bouncepercentage te verlagen.

Jaap Melchels is online marketeer bij Younify.