Tekst: Harm te Molder
Oorspronkelijke bron
Vanzelfsprekend zijn ING en PayPal niet de websites waar bezoekers oorspronkelijk vandaan zijn gekomen (op een enkele uitzondering na misschien). Bezoekers verlaten tijdens een aankoop doorgaans tussendoor uw webshop om de betaling uit te voeren op een pagina met een ander domein. Vervolgens keren zij weer terug naar uw website, waarbij de betaalpagina kan worden gezien als verkeersbron naar uw webshop. In dit geval kan het voorkomen dat Analytics een nieuwe sessie registreert waarbij de betaalpagina wordt opgenomen in het rapport ‘Alle verwijzingen’.
Omdat de bedankpagina meestal na de betaling wordt weergegeven, wordt de bestelling veelal toegewezen aan de betaalprovider, wat de resultaten van uw webshop flink kan vertekenen. Deze bestellingen zijn eigenlijk voortgekomen uit andere verkeersbronnen. Gelukkig biedt de nieuwste versie, Universal Analytics, hier een goede oplossing voor: verwijzingsuitsluitingen (in het Engels: referral exclusions).
Verwijzingsuitsluitingen instellen
Het is mogelijk om bepaalde domeinen op te nemen als verwijzingsuitsluiting, wat betekent dat deze domeinen niet meer gezien worden als verkeersbron. Een gevolg van het uitsluiten van bijvoorbeeld betaalproviders kan zijn dat het aantal sessies enigszins daalt, maar het grote voordeel is dat de bestellingen (of andere conversies) nu wel worden toegeschreven aan de juiste verkeersbron.
Ga via ‘Beheerder’ naar ‘Trackinginfo’ en klik vervolgens op ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’:
Vervolgens kunnen de verwijzingsuitsluitingen toegevoegd worden. Voor meer informatie hierover, zie de Google supportpagina.
Overzicht betaalproviders
Het uitsluiten van betaalproviders die u tegenkomt in de lijst met verwijzingen is een goede manier om het probleem tegen te gaan. Wij geven echter de voorkeur aan proactief uitsluiten van betaalproviders, in plaats van reactief. Om dit mogelijk (en gemakkelijk) te maken hebben wij betaalproviders van ons klantenbestand geaggregeerd tot een zo compleet mogelijke lijst. Deze vindt u hier. Wij nodigen iedereen uit deze lijst aan te vullen, om deze zo actueel en volledig mogelijk te houden.
Harm te Molder is seo- & analytics consultant bij Expand Online.
Wanneer je alleen uitgaat van dit artikel van Harm, ontstaan er meetfouten omdat met de uitsluitingen ook de bijhorende conversies worden uitgesloten.
Wat je feitelijk wilt is dat de PSP's de sessie cookies niet mogen overschrijven. Dit is eenvoudig in te stellen in de Google Tag Manager. (onder Cookie configuratoe en cross-domain tracking). Alleen op deze manier worden sessies niet overschreven door de betreffende domeinen van de PSP's of iDEAL sessies.
Jammer dat dit ogenschijnlijk handige artikel niet volledig is.
Goedemorgen Bob,
Tl;dr: Conversies worden niet uitgesloten, aangezien het tweede deel van het bezoek gewoon gemeten wordt.
De lange versie: Google schrijft op de gelinkte supportpagina het volgende:
Omdat met elke verwijzing een nieuwe sessie wordt gestart, is het wel of niet uitsluiten van verwijzingen van invloed op de manier waarop sessies worden berekend in uw account. Op basis van uw instellingen voor het verwerken van verwijzingen kan dezelfde interactie als één of als twee sessies worden geteld. Een gebruiker op mijn-site.com gaat bijvoorbeeld naar uw-site.com, en keert hierna weer terug naar mijn-site.com. Als u uw-site.com niet uitsluit als verwijzingsdomein, worden er twee sessies geteld (één voor elke binnenkomst op mijn-site.com). Als u verwijzingen van uw-site.com echter uitsluit, wordt met het tweede bezoek aan mijn-site.com geen nieuwe sessie gestart en wordt er maar één sessie geteld.
Met andere woorden, het toevoegen van een verwijzingsuitsluiting zorgt er voor dat een sessie niet in twee sessies wordt gedeeld, maar als één sessie met de oorspronkelijke verkeersbron wordt gemeten.
Mocht je toch zien dat Google's documentatie niet klopt met de werkelijkheid, dan ben ik heel benieuwd naar je observaties.
Met de overgang naar Universal Analytics hebben we meerdere keren gezien dat de sessie wordt afgebroken op het moment dat de bezoeker vanuit de winkelwagen/bestelproces naar de betaalomgeving gaat om af te rekenen. De betaling vindt plaats op een ander domein. Als de cookie van je eigen domein niet wordt meegestuurd naar de betaalomgeving, wordt er een nieuwe sessie gestart, terwijl dit voor de bezoeker niet het geval is. Dit betekent dat als de bezoeker na de betaling weer terug komt op de site, de betaalomgeving als verkeersbron wordt gezien en de oorspronkelijke verkeersbron overgeschreven wordt (ook met alleen uitsluiten in Google Analytics), met als gevolg dat deze verkeersbron geen conversies krijgt toegewezen.
Om deze situatie te voorkomen dien je naast jouw workaround ook een cross-domain in te stellen met een aantal andere aanpassingen in de GTM te verrichten.
Dank voor je tip Bob! Bedoel je de betaalproviders toevoegen bij de domeinen automatische koppelen of een andere aanpassing in GTM?
Goedemorgen Bob,
Mijn excuses dat ik je heb laten wachten op mijn reactie. Cross-domain-tracking met de betaalproviders zou inderdaad de meest ideale situatie zijn. Zou je mij kunnen vertellen hoe je dat klaar hebt gespeeld? Welke betaalproviders heb je bereid gevonden om jouw Analytics-trackers te plaatsen?
Andere lezers, die cross-domain-tracking waar Bob aan refereert niet kennen zou ik graag door willen verwijzen naar Googles documentatie hier over: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/cross-domain?hl=en
Hoi,
Dank voor de tips, ik heb net eea aangepast. Weet éen van jullie ook of dat dan vanf nu anders gemeten wordt of dat ik ook met terugwerkende kracht aangepaste gegevens zou moeten zien?
Dank, Joost