Twinkle | Digital Commerce

Nespresso verwerkt meeste orders online

2017-11-08
400274
  • 1:11

Internet is het belangrijkste verkoopkanaal van Nespresso: 55 procent van de verkopen komt via die weg binnen. Het aandeel van fysieke winkels bedraagt inmiddels 35 procent. Een op de tien orders komt telefonisch tot stand.


Dat meldt een Franse vaktitel over logistiek op basis van cijfers die Nespresso eerder dit jaar verstrekte.

Nestlé's Nespresso leunt sinds de introductie op een gesloten verkoopsysteem; de koffiecups zijn alleen te koop bij Nespresso zelf. Waar kopers voorheen vooral per postorder of telefoon bestelden, gebeurt dat anno 2013 dus vooral online. Ongeveer één op de vijf verkopen is zakelijk, de rest particulier.

Winkels
Eigen winkels en shop-in-shops zoals bij de Bijenkorf nemen een steeds belangrijkere rol in om de Nespresso-beleving over te brengen. Inmiddels gaat een derde van de cups over een fysieke toonbank. Volgens eigen opgave heeft Nespresso nu 270 'boutiques' in 50 landen.

Nieuwe verkoopplatform
Om de verschillende verkoop- en contactkanalen beter op elkaar af te stemmen, is Nespresso de eerste klant van een alliantie tussen Hybris en adviesbureau Accenture. De gebundelde kennis wordt gestopt in een nieuw verkoopplatform in 41 landen. Overigens was de nummer 19 van de Twinkle100 al klant van Hybris.

Lees ook: