Twinkle | Digital Commerce

Omzet Coolblue groeit met 42 procent

2017-05-27
500500
  • [nieuws]
  • 1:37

Coolblue zag zijn omzet in de eerste helft van dit jaar met 42 procent groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De ‘Beste webwinkel van Nederland’ maakt niet bekend hoeveel inkomsten er precies werden geboekt.


Coolblue’s omzet kwam vorig jaar uit op 168 miljoen euro, een plus van 48 procent. Omdat niet bekend is hoeveel van de inkomsten in de eerste helft van 2012 werden geboekt is, is niet duidelijk hoeveel miljoenen er van afgelopen januari tot en met juni binnenkwamen. Duidelijk is wel dat het groeitempo met 42 procent aanzienlijk blijft.

56 nieuwe webshops
De inkomstengroei is weliswaar kleiner dan die in 2012, toen het bedrijf met bijna de helft in omzet groeide, maar wel flink hoger dan in 2011 en 2010 (beide 20 procent). Coolblue, de nummer 6 van de Twinkle100 en groot geworden als verkoper van consumentenelektronica, opende de afgelopen maanden naar eigen zeggen 56 nieuwe webwinkels, onder andere in de categorieën witgoed, outdoor, sport en muziek.  'In 2013 zal Coolblue de grens van 300 online shops doorbreken’, stelt het bedrijf in een persbericht.

Fysieke winkels
Coolblue opende deze maand zijn vierde fysieke Nederlandse winkel, in Utrecht. Eerder werd de winkel in Eindhoven vernieuwd, die in Rotterdam wordt verplaatst. Voor dit jaar staat de opening van een nieuwe Nederlandse winkel in Amsterdam op de rol, laat Coolblue's Nick Lenten weten aan Twinkle. In België openden eerder dit jaar de deuren van een tweede winkel. Coolblue neemt waar dat de online conversie groter is in gebieden rondom zijn fysieke winkels.

Productspecialisme, focus op klanten, naamsbekendheid
‘Ondanks een enorm lage koopbereidheid bij consumenten zien we in onze cijfers dat onze aanpak van productspecialisme werkt’, verklaart Coolblue’s mede-oprichter en directeur Pieter Zwart. ‘Een andere verklaring voor ons succes zien wij in onze obsessieve focus op klanttevredenheid. Ook merken we dat de toegenomen naamsbekendheid van Coolblue zorgt voor een hogere conversie in onze shops.'