Twinkle | Digital Commerce

Google opent Duits vergelijkingsplatform autoverzekeringen

2017-11-09
180101
  • 1:01

Google lanceert volgend jaar een eigen vergelijkingsplatform voor autoverzekeringen in Duitsland. Hiermee zet het zoekmachinebedrijf een nieuwe  stap op e-commerce gebied.

Google is in Groot-Brittannië al sinds 2011 aanwezig met een vergelijkingssite voor allerlei soorten verzekeringen. Het bedrijf wilde de portal ‘Beat that quote’ uit Londen naar Duitsland brengen, maar stuitte op technische problemen en een conflict met de Duitse verzekeringstoezichthouder (de BaFin). Hierdoor is de opening van de vergelijkingssite verschoven naar 2014, zo meldt de Süddeutsche Zeitung op zijn website.

Gesprekken 
Volgens de krant had Google al gesprekken gevoerd met diverse verzekeringsmaatschappijen in Duitsland om deel te nemen aan het platform. In die gesprekken werd september 2013 als startdatum genoemd, waarna er een aantal samenwerkingscontracten was getekend. Omdat het platform nu niet in de maanden voor het hoogseizoen voor verzekeraars (november tot januari) geopend kan worden, kunnen deze maatschappijen het contract tot november ontbinden.

Allianz
In januari kunnen zij er opnieuw voor kiezen om bij Google’s portal in te stappen. Allianz is momenteel in onderhandeling met het zoekmachinebedrijf voor deelname in 2014. Of Google ook plannen heeft om in zee te gaan met Nederlandse verzekeringsmaatschappijen voor een platform in ons land is niet bekend.