Asos heeft een overeenkomst gesloten met Hybris om later dit jaar zijn entree te kunnen maken in China. De Britse pure player, die tweederde van zijn omzet inmiddels dankt aan internationale verkopen, wil meeliften op de groei van de Chinese e-commerce markt.
Asos maakte eerder al bekend komende oktober te willen starten met online verkoop in China. Met Hybris, dat onlangs werd overgenomen door SAP, heeft het daarvoor een third party platform provider ingeschakeld. Pete Marsden, informatiedirecteur bij Asos, laat weten dat voor deze externe partner is gekozen om de verwachte snelle groei van verkeer en verkopen bij te kunnen benen. Hij wijst verder op Hybris’ netwerk van lokale, Chinees sprekende implementatiepartners.
271 miljoen webshoppers
Uit vandaag gepubliceerde cijfers van het China Internet Information Center blijkt dat er afgelopen maand 591 miljoen Chinese internetgebruikers waren, van wie er 271 miljoen webshopper zijn. Verwacht wordt dat China de VS binnenkort voorbij streeft als de grootste e-commerce markt ter wereld. Alibaba, dat vannacht indrukwekkende kwartaalcijfers presenteerde, is er zeer dominant.
45 procent groei voor Asos
Asos zelf noteerde het afgelopen kwartaal een omzet van 196,3 miljoen pond, 45 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De sterke groei heeft de retailer vooral te danken aan zijn overzeese activiteiten. Inmiddels komt 67 procent van de omzet uit het buitenland.
Lees ook:
- 'Verover de Chinese e-commerce markt met kennis' (13 juni 2013)
- 'E-commerce in China? It’s a yin & yang Alibaba world' (4 juni 2013)
- Webverkoop in China, 10 aandachtspunten, (29 mei, 2013)
Als aanvulling op dit artikel kan ik nog melden dat ASOS inmiddels ook besloten heeft om met twee Nederlandse bedrijven in China samen te werken. Webpower is gekozen voor de email marketing campagnes en Livecom is gekozen voor het afhandelen van alle online customer support middels live webchat. Een mooie pluim voor twee Nederlandse bedrijven met lokale Chinese vestigingen.