Bol.com dankt bijna net zoveel inkomsten aan affiliatemarketing als aan zoekmachineadvertenties (SEA). Dat zei Ralph Remkes van de webwinkel vanmiddag op a4uexpo Europe 2013 in Amsterdam. Hij legde uit waarom Bol.com affiliatemarketing helemaal in eigen hand nam.
Remkes vertelde dat veel affiliatenetwerken zich met name bekommeren om de grote affiliates, terwijl Bol.com ook veel aandacht wil besteden aan zijn vele kleine publishers en prospects. ‘Ze zijn niet tech savvy en willen in gewone mensentaal benaderd worden. Neem je buurman die een blog bijhoudt over de Formule 1. Er is een hoop jargon over reporting, tools en dergelijke, maar dat gaat al snel aan zo’n potentiële affiliate voorbij. Wij zijn beter in het maken van die vertaalslag dan de netwerken.’
Voordelen van zelf doen
Voordat Bol.com affiliatemarketing helemaal zelf ging optuigen werkte het samen met BeFast en met td Integral, een white label oplossing van Tradedoubler waar onder andere Wehkamp.nl ook mee werkt. Remkes, bij Bol.com verantwoordelijk voor het partnerprogramma en het developers centrum, beide onder zijn leiding geïntroduceerd: ‘We wilden gaan werken met tools die het beste passen bij onze affiliates, en we wilden affiliatemarketing beter integreren in onze systemen. Deze zelfstandige manier van werken biedt ons bovendien de mogelijkheid tot cross-platform tracking, een derde voordeel.’
Kanaal of kans
Remkes spiegelde e-commerce bedrijven in Hotel Okura voor dat er twee benaderingswijzen zijn voor affiliatemarketing: ‘Je kunt het zien als een van de marketingkanalen, zoals SEO er bijvoorbeeld ook een is. Of je kunt het zien als een kans om de creativiteit en het verkoopvermogen van anderen aan te boren, een community te bouwen die je beter helpt te maken. Dan kan het lonen om een eigen netwerk op te zetten.’
Partnerprogramma, API en winkelwidget
Bol.com lanceerde het eigen partnerprogramma begin 2011 en een jaar later werd het developers center geopend. Zo’n tweeduizend geregistreerde ontwikkelaars kunnen aan de hand van een API sites en applicaties maken rondom de inmiddels zeven miljoenen producten van Bol.com. Sinds afgelopen november kunnen ook bestaande site-eigenaren eenvoudig producten verkopen via de zogenoemde winkelwidget. Daarin is checkout-functionaliteit van Bol.com verwerkt.
Vijftien mensen op affiliatemarketing
Remkes gaf vanmiddag aan dat affiliatemarketing vijftien mensen aan het werk houdt bij Bol.com, evenredig verdeeld over werknemers die het netwerk exploiteren, medewerkers die de API beheren en onderhoudsmedewerkers.
Niet helemaal lekker geschreven dit artikel. Leest niet makkelijk.
"Hij legde er uit waarom Bol.com affiliatemarketing helemaal in eigen land nam."
"Sinds afgelopen november hebben site-eigenaren de optie om op hun eigen webstek eenvoudig producten van de Ahold-dochter te verkopen via de zogenoemde winkelwidget"
Toch wel bijzonder dat Bol kiest voor een eigen netwerk voor vooral de kleinere affiliates 'omdat netwerken zich bekommeren om de grotere affiliates'.
Volgens mij zou een affiliate netwerk juist voordelen moeten bieden voor adverteerders zodat ze ook de kleine affiliates te kunnen bereiken.
Dit zegt genoeg over sommige netwerken. Ik vind het Bol.com affiliate programma ook veel beter dan enkele grote affiliate netwerken aanbieden, kijkend naar support, gebruiksvriendelijkheid en technologie.
@Gijsbert: daar kan ik inkomen. De passages zijn aangepast.
15 man personeel voor enkel de affilaite activiteiten ongelovelijk dat ze dan nog geld verdienen!
@Leon Het probleem zit 'm mijnsinziens niet zo zeer in het bereiken van de kleine affiliates via een netwerk, maar eerder in de complexiteit van de handelingen die je als potentiële affiliate moet verrichten voordat een banner op je website staat. Affiliates die niet tech savvy zijn, moeten in een paar stappen door het proces geleid worden. De grote affiliatenetwerken zijn daar niet op ingericht, waardoor het lastig is om de 'huis, tuin en keuken'-websites aan je programma toe te voegen.