Twinkle | Digital Commerce

Online kanalen dragen bij aan kerstomzet Britse supermarkten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:21

Marktleider Tesco en Sainsbury’s profiteerden eind vorig jaar van hun webwinkels. Door de groei van online bestelde boodschappen viel de omzetdaling bij Tesco mee en noteerde Sainsbury’s een omzetplus. Morrisons, tot vandaag offline only, blikt terug op ‘teleurstellende’ kerstverkopen.

Tesco verkocht vorige maand zo’n 3 miljoen producten online, 11 procent meer dan in dezelfde periode van 2012. In de zes weken tot kerst werd bij Tesco voor 450 miljoen pond aan online boodschappen gekocht, 14 procent meer dan een jaar eerder. De totale omzet, inclusief het fysieke kanaal, daalde echter met 2,4 procent, omdat meer klanten kozen voor discountwinkels als Aldi en Lidl, zo meldt het ANP.

Sainsbury’s
Sainsbury’s zag zijn online sales in de veertien weken tot kerst stijgen met 10 procent. ‘22 december 2013 was onze sterkste verkoopdag ooit. We draaiden die dag 5 miljoen pond online omzet’, meldt de supermarktketen op zijn website. ‘Een aantal weken voor kerst lanceerden we een nieuwe website die het consumenten gemakkelijker moet maken om online boodschappen te bestellen.’ De totale omzet van Sainsbury’’s in de aanloop naar kerst steeg met 2,5 procent.

Morrisons
Morrisons, dat morgen begint met het leveren van online bestelde boodschappen bij klanten in de Midlands, zag zijn totaalomzet met 3,3 procent dalen. De keten wijt de omzetdaling onder andere aan zijn afwezigheid op de online markt, meldt Internet Retailing. Morrisons verandert dit jaar van strategie door ook in te zetten op online boodschappen. De dienst moet begin 2015 beschikbaar zijn voor ongeveer de helft van de Britse huishoudens.