Twinkle | Digital Commerce

KLM wil verkopen zonder te verkopen

2017-05-27
180101

Waar KLM decennialang afhankelijk is geweest van reisagenten, is de luchtvaartmaatschappij dat nu van Google. Daar wil KLM wel weer vanaf. ‘We streven ernaar dat klanten naar ons toekomen omdat ze willen kopen bij een bedrijf dat ergens voor staat.’

Dat zei Pieter Bootsma van Air France-KLM vanochtend op Shopping Tomorrow, het kick-off congres van onderzoeksproject Shopping2020. Bootsma, hoofdverantwoordelijk voor marketing, beschreef hoe KLM klanten richting het jaar 2020 dichter aan zich wil binden.

Afhankelijk van Google
Op dit moment komt zo’n 70 procent van het reizigersvolume bij KLM via zogenoemde paid channels, advertentiekanalen dus. ‘Google is hierin dominant’, erkende Bootsma op Nyenrode, ‘zoals onze reisagenten dat vroeger waren. We zijn afhankelijk geworden van Google. We willen nu van paid naar earned kanalen, naar sales without selling.’

Focus op service
KLM bouwt zorgvuldig aan sterke relaties met klanten, die 24 uur per dag in verschillende talen en via verschillende kanalen in contact kunnen komen met het bedrijf. Met een hoog serviceniveau en persoonlijke aandacht voor de klant zet de luchtvaartmaatschappij zijn merkreputatie kracht bij. Bootsma: ‘Daartoe zetten we onder andere sociale media in, niet zozeer om te praten, maar om oplossingen te bieden. Een bedrijf als Ryanair kan gezien zijn merkpositie niet meer zo op die service gaan zitten als wij nu doen.’

Betrokken volgers
Bootsma liet vallen dat KLM, lijstaanvoerder van de Travel 30 in de Twinkle100, streeft naar tien miljoen engaged followers in 2020. Die hoeven niet meer met advertentiecampagnes verleid te worden. ‘De klant komt naar jou omdat ‘ie simpelweg bij jou wil kopen, zeker ook in de toekomst. Je moet het verdienen.’