Samen met een groep een cadeau kopen, levert vaak een hoop gedoe op. Wat kopen we? Heeft iedereen al betaald? Wat doen we met het geld dat overblijft? Online tools kunnen dit proces vereenvoudigen.
Logisch dus dat verschillende spelers inzetten op online gifting. Van de Zweedse couponstart-up Wrapp tot de e-commerce gigant eBay. En van het Nederlandse easyGiven tot het Amerikaanse Thefancy.com. ‘Group gifting’ zou weleens een flinke vlucht kunnen nemen.
Tekst: Bart ter Steege
De toegevoegde waarde van een goede online group gift-oplossing is simpel: geen gedoe met wisselgeld, geen gezeur over niet-betalende deelnemers en een duidelijk overzicht van het te besteden bedrag. Ook voor winkeliers zitten er veel voordelen aan. Het levert een extra verkoopkanaal op dat zeer geschikt is voor het verkopen van duurdere producten en het is geheel zonder risico (immers: no pay, no cure). Reden genoeg om te denken dat dergelijke oplossingen mateloos populair zijn. Maar in werkelijkheid zijn group gift-tools nog bepaald geen gemeengoed.
Dat online gifting bestaansrecht heeft, bewijst het Zweedse Wrapp, een platform waar vrienden elkaar al ruim acht miljoen giftcards cadeau hebben gedaan. Wrapp legt een slimme koppeling met Facebook, zo weet Wrapp wie van je vrienden jarig is. Het platform biedt vooral gratis giftcards (ter promotie van aangesloten retailers), maar gebruikers kunnen ook een betaalde giftcard kopen. De formule werkt: Wrapp groeit als kool. Het bewijst de potentie voor online cadeauformules. De grote vraag is nu: wie is de aangewezen partij om succesvol group gifting aan te bieden?
Er zijn momenteel drie varianten:
Optie 1: de cadeauwinkel als ‘zelfstandige’ formule
Optie 2: group gifting als functionaliteit bij de (online) retailer
Optie 3: group gifting via social discovery
Optie 1: De ‘zelfstandige’ cadeauwinkel
In Nederland is sinds kort easyGiven actief, een cadeauwinkel gericht op het samen kopen en geven van een cadeau. Dankzij een sterk netwerk van aangesloten webshops (waaronder de Bijenkorf en Coolblue) biedt easyGiven een groot online assortiment aan cadeaus. Maar belangrijker: easyGiven zorgt dat gebruikers makkelijk en soepel samen het gewenste bedrag kunnen inzamelen. De aangesloten webshops hoeven er vervolgens alleen voor te zorgen dat het cadeau op het gewenste adres wordt bezorgd.
Optie 2: group gifting bij de ‘gewone’ webshop
Een andere logische partij om group gifting te ondersteunen is natuurlijk de webshop zelf. De Amerikaanse e-commerce gigant eBay doet dit al. De online marktplaats biedt klanten de mogelijkheid om op eBay een cadeau uit te kiezen en dit samen met een groep te kopen. Toch zien we dit soort functies nog maar weinig. Dit valt waarschijnlijk te verklaren door de zeer strenge regelgeving. Het principe van een gezamenlijk cadeau organiseren klinkt simpel: je verzamelt geld van alle deelnemers en geeft dit vervolgens uit. Maar in de praktijk is dit, met name vanwege strenge regelgeving, zeer complex. ‘Omdat we geld van derden inzamelen en ook tijdelijk vasthouden, lijken we in zekere zin op een soort van bank. Oftewel een EGI, een Elektronisch Geld Instituut’, aldus Alexander van Andel, medeoprichter van easyGiven. ‘EGI’s vallen onder zeer strenge bancaire regels van De Nederlandsche Bank, die de laatste tijd nog eens verder zijn aangescherpt.’ Maar omdat easyGiven voldoet aan alle eisen wat betreft EGI’s en is aangesloten bij Thuiswinkel.org, maakt dit hen mogelijk een zeer interessante partner voor retailers. Mocht easyGiven ertoe besluiten om hun service ook (bijvoorbeeld via white label) aan te bieden bij grote webshops als Wehkamp.nl en Bol.com, dan zou het weleens een stuk sneller kunnen gaan met de bekendheid en omarming van group gifting.
Optie 3: group gifting via social discovery-platforms
Naast de ‘klassieke’ webshop is er nog een ander soort platform dat gebaat kan zijn bij group gifting. De razendsnelle opkomst van Pinterest bewijst de waarde van social discovery: inspirerende ‘graasplekken’ waar consumenten ideeën op kunnen doen. Pinterest-concurrent Thefancy.com gaat een stap verder dan alleen het aanbieden van inspiratie. Deze site biedt gebruikers ook de mogelijkheid om de vondst direct met een groep te kopen.
Kwestie van tijd?
Kijkend naar de ontwikkelingen lijkt het succes vooral af te hangen van welke partij de group gift-tool aanbiedt. Wrapp maakt in ieder geval duidelijk dat online cadeaus geven aan elkaar bestaansrecht heeft. EasyGiven biedt een toegespitste cadeauwinkel en faciliteert daarbij het samen betalen. Dit zou natuurlijk helemaal interessant zijn wanneer deze functionaliteit ook bij de grote e-tailers aangeboden zou worden. Of misschien zijn het niet de webshops, maar meer de inspiratieplatforms - zoals Pinterest en Thefancy.com - die voor de doorbraak van group gifting gaan zorgen. Hoe dan ook, er zijn genoeg redenen om aan te nemen dat de bekendheid en het gebruik van group gift-tools weleens een flinke vlucht kan gaan nemen.
Bart ter Steege is consultant bij het internetadviesbureau Jungle Minds.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2013.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Heeft group buying toekomst?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.