Twinkle | Digital Commerce

Coolblue grijpt net naast Europese hoofdprijs voor webwinkels

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:00

Coolblue won gisterenavond een zilveren Entrepreneurial Award bij de uitreiking van de European E-commerce Awards. De nummer 6 van de Twinkle100 zag de Europese hoofdprijs uitgereikt worden aan het Franse Vestiare Collective. Ook Asos en John Lewis haalden goud op in Barcelona.

Op de bovenste ring van het voormalige stierenvechtersdomein Las Arenas werden gisteren voor de derde keer in successie de European E-commerce Awards uitgereikt,  aan de beste webwinkels van ons continent. Gestreden werd om goud, zilver en brons in drie categorieën. De genomineerden presenteerden zich gisteren aan jury en publiek op de Global E-commerce Summit in de Catalaanse hoofdstad.

Na brons nu zilver voor Coolblue
Net als afgelopen jaar vertegenwoordigde Coolblue ons land in de strijd met andere webwinkels die eerder op nationaal niveau werden gelauwerd. Na het brons van 2012 sleepte de ‘Beste webwinkel van Nederland’ deze editie de zilveren award in de wacht. ‘Luxury resale store’ Vestiare Collective ging met de gouden Entrepreneurial Award aan de haal, volgens de jury omdat het Franse bedrijf goed scoorde op de alle gestelde criteria, met name innovatie, change, originaliteit en ondernemerschap. De jury was onder de indruk van het dynamische retourproces van handelsplatform Vestiaire Collective; kopers kunnen een item direct weer op de site in de verkoop doen als het niet bevalt. Het Deense Unisport.dk ging met de bronzen Entrepreneurial Award naar huis (zie alle genomineerden).

Cross-Border Award
Na de eerste congresdag van de Global E-commerce Summit werden gisteren in Barcelona ook European E-commerce Awards in twee andere categorieën uitgereikt. De gouden Europese Cross-Border Award, voor het bedrijf dat excelleert in online verkoop over de grens, ging naar Asos. De Britse online modeverkoper wist zijn omzetgroei door te trekken dankzij de opening van internationale landensites en/of de adoptie van lokale standaarden. Sinds afgelopen november kunnen Nederlandse shoppers bijvoorbeeld betalen met iDeal. Asos bleef Zalando, de winnaar van vorig jaar, voor. Het brons ging naar Amazon. De overige genomineerden Mango en Sarenza bleven buiten de prijzen.

Multichannel Award
De gouden Multichannel Award, bestemd voor het bedrijf dat de verschillende koop- en contactkanalen het best met elkaar combineert, ging gisteren naar John Lewis. Twinkle schreef eerder dit jaar over de manier waarop deze Britse keten erin slaagde om 44 procent meer online inkomsten te generen, waardoor overall een omzetplus van 13 procent kon worden genoteerd. Marks & Spencer en Burberry wonnen respectievelijk zilver en brons, voor de overige genomineerden C&A en Nespresso.