RFS Holland Holding (Wehkamp.nl, Create2Fit, Fonq.nl) maakte vanmiddag het afscheid bekend van Paul Nijhof, die zes jaar lang bestuursvoorzitter was. Twinkle sprak met de vertrekkend CEO. 'In het format van Wehkamp.nl kunnen we nu heel veel dingen op eigen kracht.'
Tekst: Arjan van Oosterhout
Waarom vertrekt u?
‘Ik heb net mijn 12,5-jarig jubileum bij Wehkamp.nl achter de rug. Mooie, intensieve jaren, zeker ook als bestuursvoorzitter. Het was best een moeilijke beslissing om afscheid te nemen, toch heb ik de ruimte gecreëerd om me te oriënteren op iets anders. Tot en met eind juni blijf ik gewoon in functie en dan ga ik eerst eens afstand nemen om na te denken over een vervolg. Daar maak ik geen haast mee. Of het iets in de e-commerce wereld wordt? Dat weet ik nog niet, maar dat is natuurlijk wel een leuke en dynamische wereld.’
Waar bent u, al enigszins terugkijkend, het meest trots op?
‘Op de medewerkers. Ze zijn betrokken, innovatief, krachtig, er is een goeie mentaliteit en cultuur. Mensen maken het verschil, zij hebben ervoor gezorgd dat Wehkamp.nl helemaal klaar is voor de toekomst.’
U noemde organische groei, acquisities en allianties begin 2011 de groeipijlers van RFS. Zijn ze dat nog steeds?
‘Organische groei is de eerste prioriteit. Hoewel, strategische allianties vormen ook een eerste prioriteit zou je kunnen zeggen. Acquisities staan op een lager pitje, omdat we hebben gemerkt dat we met het format van Wehkamp.nl veel zaken op eigen kracht kunnen oppakken. We kunnen zelf nieuwe categorieën aanmaken en mooie merken aan ons binden. Die merken willen graag bij ons in de virtuele etalage.’
Welke rol heeft marketing daarin gespeeld?
‘Marketing is heel belangrijk geweest om zover te komen. In 2008 hebben we met de campagne “Ontdek het nieuwe Wehkamp.nl” de emotie meer opgezocht, waarna we ons verder zijn gaan onderscheiden in de lifestyle-categorie. We zitten nog altijd nadrukkelijk op dat spoor: niet alles voor iedereen, maar oplossingen bieden, sturen op concepten.’
RFS besloot vorig jaar om na een marktverkenning door Credit Suisse op eigen benen verder te gaan. Hoe ziet u de toekomst van een zelfstandig Wehkamp.nl in internationaal perspectief?
‘Over dit onderwerp heb ik onlangs gesproken op TEDxZwolle (zie video, red.). Ik geloof dat naast een aantal global players als Amazon, Facebook en Apple, er ruimte zal blijven voor local heroes. We presenteren Wehkamp.nl dan ook graag als local hero met internationale allure. Het succes van lokale spelers hangt in mijn optiek af van de categorieën waarin je actief bent. Van smaakverschillen. Je kunt een prijsfocus hebben en sturen op transactie, maar dat is uiteindelijk een scale game. Of je kunt een relatiefocus hebben, met concepten en oplossingen gebaseerd op smaakvoorkeuren. Dat is nadrukkelijk de koers die Wehkamp.nl vaart.’
Paul Nijhof verwoordt het goed: Beter een local hero dan een internationale middelmaat. Wehkamp.nl is van de paar echt grote webwinkels in Nederland maar wel eentje met gevoel en een soort Nederlandse eigenwaarde. Daar kunnen Amazon en Zalando niet tegenaan. Maar zou het succes van Wehklamp dan niet in het buitenland kunnen aanslaan? Ik denk van wel. Klein beginnen en rustig opbouwen (niet a la Zalando) lijken me daarin de beste strategie. Een gevoel moet je kweken, planten groeien ook niet zonder tijd, licht en regen.