Twinkle | Digital Commerce

Paul Nijhof vertrekt bij Wehkamp.nl

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:19

Paul Nijhof vertrekt als CEO bij RFS Holland Holding, eigenaar van Wehkamp.nl, Create2Fit en Fonq.nl. Nijhof gaat zich oriënteren op een nieuwe uitdaging, hij blijft wel aandeelhouder van de nummer 1 van de Twinkle100.


‘De Raad van Commissarissen heeft begrip voor zijn besluit om na 12,5 zeer intensieve en voor wehkamp.nl zeer succesvolle jaren de tijd en gelegenheid te nemen zich op nieuwe activiteiten te richten’, schrijft RFS Holland Holding in een verklaring over het vertrek van Nijhof. ‘Dit besluit zal in de algemene vergadering van aandeelhouders van RFS op 27 juni 2013 worden geëffectueerd. De Raad van Commissarissen is Paul Nijhof erkentelijk voor het vele dat hij voor RFS en de Wehkamp groep heeft betekend. Zodra zijn opvolger bekend is zal de Raad van Commissarissen van RFS dit bekend maken.’

'Trendy en eigentijds webwarenhuis'
Nijhof was sinds 2007 bestuursvoorzitter van RFS Holland Holding. ‘Het waren prachtige jaren waarin met name de transitie van wehkamp.nl naar een trendy en eigentijds webwarenhuis succesvol tot stand is gebracht’, zegt Nijhof - zojuist niet bereikbaar voor commentaar - in de persverklaring. ‘Daarnaast hebben we met Create2fit en Fonq.nl nieuwe winkelformules toegevoegd. RFS is uitgegroeid tot de grootste web retailer van Nederland. Er staat een mooi en solide bedrijf met een heldere groeistrategie. We liggen goed op koers in een markt die volop in ontwikkeling is en blijft.’

Twinkle100
Met een omzet van 469 miljoen euro in 2011 is RFS Holland Holding lijstaanvoerder van de Twinkle100. In zijn laatste boekjaar wist het bedrijf  569 miljoen euro uit online verkopen te genereren, waarvan 125 miljoen via tablets en smartphones. Vorige week kreeg Wehkamp.nl een eigen app voor tablets, Fonq.nl opende onlangs 115 verschillende mobiele shops.

Fundament
Wehkamp.nl wist beter dan andere postordericonen als Otto en Neckermann in te spelen op de groei van het online verkoopkanaal. De afgelopen jaren zette het bedrijf in op organische groei, acquisities en allianties, zoals Nijhof vertelde in een interview met Twinkle. Over de basis daaronder zei hij begin 2011: ‘De organisatie is van oudsher sterk in het naast elkaar laten lopen van verschillende supply chains, in distributie, in het onderhouden van assortimentsgroepen, het verwerken van retouren. We hebben de administratie prima voor elkaar, en ook payment en IT staan als een huis. Op dat fundament investeren we sinds 2007 in merk en assortiment. Het gaat in online retail om brand, infrastructure, retail expertise en scalability. We hebben een aantal zwaargewichten uit de retail aangenomen. De verleiding die de fysieke retail kent, moet gaan versmelten met internet. Wat ons betreft staan alle seinen op groen.’

'Groot verrtrouwen'
Vandaag laat Nijhof weten de leiding van RFS met een gerust hart uit handen te geven: 'Ik ben trots op de slagvaardigheid en het ondernemend vermogen van onze mensen binnen RFS Holland Holding. Met groot vertrouwen neem ik deze stap en ik blijf op afstand bij de onderneming betrokken als aandeelhouder.'