Twee dagen Next-congres in Berlijn geeft genoeg ‘food for thought’. Inspirerende sprekers al Marina Gorbis (Institute for the Future), Martin Ott (Facebook), Robert Scoble (Rackspace) en Harper Reed (CTO Obama’s election 2012) kwamen voorbij en zij deelden hun kijk op de wereld.
Een belangrijk thema hierin was context. De technologie is er en ontwikkelt zich sneller dan we kunnen bijhouden. In welke context plaatsen we deze ontwikkelingen en hoe integreren we ze in onze dagelijkse business?
Disruption
Ik blijf met een dubbel gevoel achter na twee dagen vol nieuwe ideeën, ontwikkelingen en concepten. Geïnspireerd en een beetje gefrustreerd. Want hoe ga je wat je hebt gehoord toepassen? Hoe ga je om met alle data die je verzamelt? Hoe ga je om met de technologie die al voorhanden is? Met, om maar een trending topic te noemen, ‘disruption’? Want disruptive kunnen we de huidige ontwikkelingen wel noemen. Kijk maar eens naar wat er is gebeurd met de muziekindustrie, de uitgeverijen en de telecom. What’s next?
MakieLab
Alice Taylor van MakieLab liet ons zien wat er voor nodig is om speelgoed te fabriceren en aan de man te brengen. Daar gaan, alleen al in de voorfinancieringen, enorme bedragen in om. Denk aan produceren in minimale aantallen, mallen ontwikkelen, producten verschepen en gecertificeerd krijgen. Dan heeft nog geen enkele spelgoed retailer je spullen gekocht. Dat doen ze pas als het in een warehouse in the USA ligt. Hoezo nieuwe markt betreden?
Daar hebben ze bij Makielab iets op gevonden: 3D geprinte poppen. Een start-up uit Londen die virtuele poppen tot leven laat komen. Je kunt ze zelf customizen.
Iris van Herpen (fashion designer haute couture) gebruikt al langer 3D printing in haar ontwerpen. Hoe lang denk je zal het duren voordat ik mijn eigen jeans, lingerie en sneakers volledige customized kan laten printen? Retailers onder ons: paint the picture. En nee, dat gaat geen jaren meer duren.
Connected
Martin Ott, managing director van Facebook in Noord-Europa, liet ons zien dat technologie zo snel gaat als een luipaard, ons gedrag zich aanpast als een schildpad en dat onze interne motivatie niet verandert, als ware het een onbewegelijke rots. Die motivatie is connected zijn. Connected met elkaar. Facebook heeft voor Android gebruikers Home gelanceerd, waarbij messaging via een andere user interface wordt gebruikt.
Google Glass
En wat te denken van Google Glasses? Robert Scoble had er één bij zich en hij demonstreerde hem. Nu nog niet zo heel spectaculair (er is een beperkt aantal commando’s en de kwaliteit van de camera is volgens hem ook niet top), maar stel je eens voor wat consumenten er allemaal mee kunnen gaan doen als de technologie, die er wel al is, wordt uitgebreid?
Wat betekent dit voor je business? Voor de manier waarop je met consumenten communiceert? Hoe ga je ervoor zorgen dat je content, je product of je dienst wordt ontdekt door de gebruikers? Want volgens Ott is de tijd dat je website of je Facebook-pagina wordt ingezet als ‘destination’ voorgoed voorbij. Content moet worden ontdekt, dus hoe ga je het ontsluiten en zo interessant en relevant maken dat gebruikers het ook willen delen?
Context
Dit alles is nog maar een tipje van alle content die in twee dagen tijd door innovatieve mensen is gedeeld. Soms duizelt het mij, maar ik vraag me tegelijkertijd af of we wel genoeg bezig zijn met de context van de nieuwe structuren? De context van online verkopen binnen de totale digitale ontwikkelingen? Want het gaat niet alleen om een e-commerce kanaal. Of multichannel. Het gaat om het positioneren van je organisatie binnen deze nieuwe ontwikkelingen.
Want niets is meer hetzelfde. Kijk je genoeg naar buiten? Weet je wat er speelt? Heb je mensen in huis die het weten? Is er genoeg diversiteit binnen je teams om de ontwikkelingen op te pikken, te interpreteren en ze te vertalen binnen je eigen business? Praat je met mensen jonger dan 25. Over hoe zij de wereld ervaren?
Sneakers versus pakken
Op Next Berlin zag ik alleen maar sneakers. Op Nederlandse webwinkelbeurzen alleen maar pakken. Tijd om elkaars wereld te betreden en het gesprek aan te gaan.
‘Who needs a shopping cart within a mobile app?’ Denk daar maar eens over na.
Nieuwe technologieën zijn prachtig en de wereld van nieuwe ontwikkelingen met nieuwe technologieën biedt fantastische mogelijkheden. Zonder meer juist, echter heb ook ik mijn twijfels. Ik zal er puntig in zijn: in mijn ogen zijn het voor een groot gedeelte schijnoplossingen omdat het niet de kernproblematiek oplost waar de meeste ondernemers in onze verzadigde markten mee te maken hebben. Er zijn te veel aanbieders met in de kern hetzelfde / een uitwisselbaar productaanbod. Te weinig echt onderscheidend vermogen of met echte meerwaarde voor de klant. Waarbij de beste aanbieders vaak die met de meest uitgekiende marktbewerking en de beste mensen in dienst zijn - en dus een koppositie innemen. Het is waar en ik heb diep respect voor de mensen in succesvolle organisaties. Maar laten wij eerlijk zijn: zou de markt er wakker van liggen als morgen de vandaag nog leidende bedrijven zoals Amazon, Zalando, Wehkamp, Bol of ook een Albert Hein er niet meer zijn? Zou de vraag van klanten niet binnen de kortste termijn zonder grote problemen overgaan naar andere aanbieders? Of gaan klanten daadwerkelijk iets missen? Indien ja, biedt juist dit dan niet precies de aanknoping om deze echte toegevoegde waardepropositie door te ontwikkelen? Dus wat is het echte bestaansrecht van een organisatie, ook op de lange termijn? En kun je waarborgen, door in deze ratrace van steeds maar beter en geoptimaliseerde technologieën en marktbewerking, ook morgen nog aan de kop te staan? Ja, de beste organisaties (de sterkste, de slimste) zullen het zeker halen. Maar de rest -en die schat ik op dik meer dan de helft - zal het erg moeilijk krijgen. Het is en blijft in verzadigde markten een wedstrijd, die de meeste zullen verliezen, ook al wil iedereen graag meedoen en deze blijkbaar zaligmakende technologieën inzetten.
Ook iemand als Cor Molenaar hoorde ik op de beurs deze week kreten roepen zo als: van multichannel naar koopmoment / technologie is basis van koopgedrag / big data / controle en sturing van gedrag. Ook aan de stands barste het van dit soort woorden. Voor mij is dit een teken dat wij vooral gefocusseerd zijn om rond te klok zo veer als mogelijk onder de huid van de consument te willen kruipen, dus erg technology driven zijn. In plaats van zijn hart te winnen en dingen te doen die de klant echt raken.
Chantal, ook je opmerkingen over de sneakers zijn wel erg treffend. Jaren geleden was het ook in Nederland juist de toenmalige sneakergeneratie geweest, die de oude postorderboeren de ogen gingen openen en later die oren gingen wassen. Blijkbaar zijn die nu ook al in de jaren gekomen.
Beste Rainier,
Dank je voor je uitgebreide feedback en toelichting. Laat ik beginnen met 'ja we moeten bezig zijn van klantbehoefte'. Daarin is technologie niet leidend maar ondersteunend. Ik zie alleen bewegingen waarin de technologie mogelijkheden biedt die een klantbehoefte (gaan) invullen. En dat hebben we al in een aantal branches gezien. Ik ben er ook van overtuigd dat een goed product, onderscheidend, uniek en waarde toevoegend bestaansrecht heeft.
Blijft de vraag voor mij overeind staan of we voldoende binnen de context van wat er speelt bezig zijn met wat er in de wereld gebeurd. En dat is juist bekeken vanuit consumentengedrag en wat er nu al gebeurd vanuit dit gedrag en de technologie die waar wordt ingezet. Buiten de tradtionele kanelen en organisaties om.
Ik kijk uit naar meer diversiteit ;-)