Twinkle | Digital Commerce

ING krijgt geen schadeclaim voor storing

2017-05-27
180101
  • 2:12

ING krijgt vooralsnog geen schadeclaim van Detailhandel Nederland voor de storing in het betaalverkeer van gisteren. Dat zei Tom Ponjee, secretaris betalingsverkeer van Detailhandel Nederland in het NOS Radio 1 Journaal vanochtend. Winkeliers, zowel offline als online, zijn door de problemen ‘enkele miljoenen euro’s’ omzet misgelopen.

Ponjee roept in het ochtendjournaal banken en toezichthouder De Nederlandsche Bank op een einde te maken aan dit soort storingen: ‘Nederlandse banken moeten werken aan een goed back up-systeem om dit soort problemen te voorkomen.’ Ook hekelt hij het gebrek van communicatie tussen ING en de klant. Het bleef volgens Ponjee lang stil vanuit ING.

Storing iDeal
De storing bij ING kwam voort uit een achterstand in het betalingsverkeer en zorgde ervoor dat klanten ineens teveel of te weinig saldo op hun rekening hadden staan. Op Twitter meldden diverse rekeninghouders geen boodschappen meer te kunnen doen vanwege een te laag saldo. Ook was online winkelen via iDeal van ING lange tijd niet mogelijk voor ING-klanten. 'Dankzij de social media-berichten over de storing bij ING wilden ineens heel veel mensen tegelijk internetbankieren om hun saldo te controleren. Dit zorgde voor overbelasting van deze ING-service. Omdat iDeal als betaalmethode doorverwijst naar de internetbankiersite van een bank, konden ING-klanten dus ook niet met iDeal betalen', legt Jannemieke Zandee van iDeal-beheerder Currence uit aan Twinkle. 'De storing lag dus niet bij iDeal zelf.'

Verkeerd ingeladen
Harold Reusken, woordvoerder van ING, vertelt aan NRC over de oorzaak van de storing. ‘Een bestand met betaalgegevens is gisteravond verkeerd ingeladen in de systemen. Daardoor liep de verwerking van alle betaalopdrachten vervolgens vertraging op. Dat bestand moest vervolgens eerst hersteld worden voordat alles weer normaal liep.’ Hierdoor hadden niet alle 8,9 miljoen ING-klanten last van de storing, maar alleen de mensen die de afgelopen dagen gepind hadden of online een transactie hadden verricht.

Reuters op Nrc.nl: ‘Een storing is op deze manier nog niet eerder voorgekomen. We gaan tot in detail uitzoeken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. We bieden ook onze oprechte excuses aan voor het ongemak. Als bank zijn we er natuurlijk voor dat klanten probleemloos kunnen bankieren en die dienstverlening hebben we vandaag niet aan klanten kunnen aanbieden.’ De storing was gisteravond verholpen nadat ING zijn service een uur lang uit de lucht had gehaald.

Compensatie
ING heeft eerder problemen gehad in het online betaalverkeer. In februari vorig jaar was er een storing in het iDeal-systeem van de bank. Zakelijke ING-klanten die hiervan schade ondervonden konden toen claims indienen bij de bank. ‘Als er sprake is van aantoonbare schade, die ons is toe te rekenen, dan is een vergoeding mogelijk. We bekijken de claims per geval’, aldus een woordvoerder toentertijd. Of webwinkeliers nu weer in aanmerking komen voor een individuele schadevergoeding is onbekend.