Twinkle | Digital Commerce

'Het beloofde land'

2017-05-26
180101
  • 2:32

Onlangs was ik op vakantie in de USA, hét land waar internet is geboren, dé voorbeelden voor e-commerce zijn ontstaan, het land van ‘Yes, we can’ en bijbehorende ongekende mogelijkheden.


Ik was even te druk met andere dingen en ik heb daarom mijn deadline voor Twinkle (nummer 3, red.) gemist. Daardoor heeft u (hopelijk) mijn column gemist. Sorry.

Terug naar de USA. Niet alleen het land is groot, bijna álles in dat land is groot. Wat een contrast met ons koude kikkerlandj zeg! Ik ben vooral in Florida geweest - toch een vrij mondaine staat, dacht ik zo - maar ik vond het ‘hillbilly-gehalte’ erg hoog. Mijn eerste, snelle conclusie is dat de USA een land is waar we ook niet té veel van moeten willen leren. Van achterhaald tot losgeslagen, ik heb het allemaal gezien.

In het beloofde land vind je veel (te) grote schreeuwerige reclameborden langs de weg, brilmonturen op Amerikaanse neuzen uit de jaren zestig en zeventig, vormeloze en uitgezakte lichamen in een kledingmaat die begint bij XL, talloze advertenties om vooral te vechten voor je ‘legal rights’, enorme airconditioned malls in ‘the middle of nowhere’ met talrijke fantasieloze winkels.

Ik verbeeld me niets en heb om (mij nu) onbekende redenen altijd tegen Amerikanen opgekeken. Nú pas begrijp ik waarom Amerikanen zo graag naar ‘Europe’ gaan. Europa heeft klasse en vooral een rijke historie, van klassieke muziek tot moderne kunst, ‘du vin et du pain’, stijlvolle Italiaanse mode, smaakvolle prosciutto, ‘Deutsche gründlichkeit’ etc. Wat zijn wij Europeanen toch een veelzijdig en verfijnd volk!

Toch is Amerika een fascinerend land en het zal je na mijn opsomming misschien verbazen, ik heb het er enorm naar mijn zin gehad. De mensen ‘op straat’ zijn in het algemeen erg vriendelijk, in het verkeer is men veel geduldiger en weinig agressief, mensen zijn zeer behulpzaam, kindvriendelijk en af en toe soms té aardig, maar dat zal mijn Nederlandse nuchterheid dan wel weer zijn.

Ik heb genoten van fantastische, creatieve, verleidelijke reclames, slimme technologische toepassingen als de ‘Sunpass’ - een RFID-chipcard die je op je voorruit plakt en waarmee je moeiteloos tolwegen op rijdt en ongemerkt achteraf afrekent met je creditcard (eat your heart out, France!) - klantvriendelijkheid waar je u tegen zegt en last but not least: slimme, smakelijke, succesvolle retailconcepten als bijvoorbeeld Victoria’s Secret. Wow! De winkels van Victoria’s Secret spetteren retail. Het zijn stuk voor stuk sfeervolle winkels met fantastische artikelen en voorzien van goed getrainde, vriendelijke en vakkundige medewerkers die je graag van dienst zijn. Een feestje om daar wat te kopen!

Het leuke is dat je helemaal niet naar de USA hoeft om van Victoria’s Secret te genieten. Ze hebben namelijk ook een fantastische webshop met allerlei - soms goed verborgen - commerciële slimmigheden en cross-channelmogelijkheden. Zoals de ‘Secret Reward’, een creditcardachtig pasje dat ik na een aankoop met een groots gebaar en op vrij gewichtige wijze van de verkoopster kreeg aangereikt. Deze chique verpakte ‘Secret Reward’ is maar liefst 10, 50, 100 of 500 dollar waard bij mijn volgende aankoop in de maand april - offline óf online. Vormeloze massa-Amerikanen? Slimme hillbillies zijn het, ik ben om!
   
Een kortere versie van deze posting verscheen als column in Twinkle 4-2013.