Twinkle | Digital Commerce

GfK noteert 16 procent meer omzet voor pure players in mode

2017-11-08
1060612
  • 1:22

De Nederlandse fashionmarkt heeft een moeilijk jaar achter de rug, waarin de omzet volgens GfK met 7 procent is gedaald. Pure internetverkopers zagen hun marktaandeel met 16 procent groeien, ook de kledingketens deden het relatief goed.

GfK constateert op basis van eigen data dat het aantal kopers van kleding afgelopen jaar met 2 procent is gedaald en dat die kopers gemiddeld 5 procent minder uitgaven aan mode. Kleding is een bezuinigingspost; het besteedbaar inkomen van de gemiddelde Nederlander daalde afgelopen jaar ‘maar’ met 3,2 procent, verwijst GfK naar cijfers van het CBS.

Minder kopers kochten dus per persoon minder kleding. De gemiddelde uitgave per item daalde met 2 procent:

GfK maakt op de eigen site kenbaar dat pure internetverkopers (plus 16 procent marktaandeel) en verticaal georganiseerde kledingketens (plus 6 procent marktaandeel) het in 2012 (relatief) beter zijn gaan doen.

Loyaliteit
Over een van deze twee groepen ‘winnaars’, de pure players, schrijft het bureau: ‘De pure online spelers zijn in staat geweest om in een dalende markt te groeien. Opvallend is dat dit niet is gerealiseerd door het aantrekken van nieuwe kopers, maar doordat bestaande kopers een groter deel van hun totale bestedingen binnen dit segment hebben gedaan. Vooral doordat het winkelmandje per aankoop beter gevuld was. De pure online spelers zijn dus beter in staat geweest om in te spelen op de behoeften van hun klantengroep met hun assortiment en inspiratie.’

Bestedingen verder achteruit
GfK verwacht dat het aantal kledingkopers en de gemiddelde uitgaven per koper dit jaar opnieuw lager zullen uitvallen dan vorig jaar.