Twinkle | Digital Commerce

Coolblue-logistiek: Uniek of te kopieren ?

2017-11-11
180101

De eerste Dynamic Delivery Award is twee weken geleden feestelijk uitgereikt aan Coolblue. Wat maakt Coolblue op logistiek gebied nou zo bijzonder? Wat is het geheim van de smid? Volgens mij is het net als met topsport: een combi van talent, hard werken en willen winnen. Jouw webshop kan in het komend jaar ook op dat niveau komen! Jazeker, niks mysterieus aan.

 
Coolblue-logistiek dwingt respect af
Dynamisch mag je de logistieke ontwikkeling van Coolblue op het gebied van 'the last mile’ zeker noemen: de mogelijkheid om af te leveren bij landelijke afhaalpunten was nog niet gecreëerd of dag- / tijdvaklevering werd in de checkout toegevoegd. Snel daarna werden de afleveropties uitgebreid met dezelfde-dag-levering en werd de cut-off-tijd (het laatste moment voor 'vandaag bestellen, morgen in huis') opgeschoven naar 23.59 uur. Zo’n tornado aan serviceverbreding op logistiek gebied vraagt van een organisatie echt veel inzet, veel gesprekken met logistieke partners, logische aanpassingen in de webshop-checkout, aanpassingen in de operationele organisatie, et cetera et cetera. En last but not least: een enorme drive om afleveropties aan te bieden waaruit iedere klant de best passende optie kan kiezen. En bij dat alles niet primair de belangen van de eigen organisatie voorop zetten: een cut-off-tijd van bijv. 23.59 uur betekent dat je met je medewerkers moet regelen dat er avond- en nachtdiensten gedraaid moeten worden.

Is het uniek of kun je met jouw webshop ook dat niveau bereiken ?
Met de organisatorische maatregelen en de passie voor de klant is Coolblue echt een benchmark, een lichtend voorbeeld. Als jij er van overtuigd bent dat een hoog niveau van logistieke service voor de commerciële ontwikkeling van jouw webshop ook heel belangrijk is, wat houdt je dan tegen om in de komende tijd vergelijkbare verbeteringen door te voeren? Niets toch? Hoewel: ik kan natuurlijk best een paar 'ja, maars' noemen:
  • Andere verbeteringen hebben nog hogere prioriteit, en je kunt niet aan alles tegelijkertijd werken. Heel logisch, heel verstandig, waarbij ik er vanuit ga, dat je weloverwogen keuzes maakt. Weet alleen wel, dat logistieke service als commerciële factor in de komende jaren steeds belangrijker wordt;
  • Versterken van de logistieke service vanuit je webshop betekent, dat je in je organisatiestructuur en in je bemanning er ook echt voor moet gaan! Topsport vraagt focus, je ergens volledig in vastbijten. En dat moet je wel willen. Voor een dubbeltje zit je niet op de eerste rang. Als je die, noem het maar, investeringsstap echt maakt, dan ontstaat de mogelijkheid om snel vorderingen te maken. Niet alleen in serviceverbetering, maar ook op het gebied van een efficiëntere bedrijfsvoering.
  • Nog een technisch lastig aspect: verbreding van logistieke services vereist dat je binnen je organisatie heel goed na moet denken over de inrichting van je checkout: Op welke wijze ga je in de daar de logistieke opties voorschotelen, zonder dat je klant verdwaalt in een keuzeproces en het ten koste gaat van de conversie? In het nadenken hierover word je geholpen door webshops die daar al jaren mee bezig zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de checkout van Coolblue, of naar die van de Bijenkorf, BCC, ASos, Amazon, Nespresso, om er maar een paar te noemen.
Zomaar kopiëren? Nee, zeker niet. Je laten inspireren: zeker wel!
Een populaire quote is 'Beter goed gekopieerd dan slecht bedacht'. Hoewel dat vaak goed toepasbaar is, wil ik er bij het verbeteren van webshoplogistiek toch voor waarschuwen. Het is echt belangrijk om naar je eigen productassortiment te kijken, naar je eigen schaalgrootte (nu en in de komende jaren) en naar de afweging van je eigen prioriteiten in relatie tot de tijd en de capaciteiten die je binnen je organisatie hebt.

De eerste stap in een verbeteringsproces zet je meestal omdat je door iets wordt geïnspireerd. De winnaars in de komende jaren van de nieuwe vakprijs 'PostNL Dynamic Delivery Award' gaan zeker voor die inspirerende werking zorgen. Coolblue is een mooie eerste winnaar. Laat je inspireren en lees het gedetailleerde juryrapport.