Webwinkeliers kunnen binnenkort hun online winkel laten testen op Testexclusive.nl, een nieuw initiatief van Clansman. Op deze website worden nu nog alleen producten en diensten aangeboden die consumenten gratis kunnen testen in ruil voor een review.
Bedrijven kunnen eigen producten of diensten (als fietsen, vakanties, smartphones) aanbieden op TestExclusive voor een gratis test. Consumenten schrijven hier vervolgens een beoordeling over, die daarna op TestExclusive komt te staan en eventueel ook gebruikt mag worden door de adverteerder zelf.
Van elk product worden meestal zo’n vijf tot tien exemplaren gratis aangeboden. De groep klanten die de test niet krijgt toegewezen, mag het item tegen een flinke korting uitproberen. Zo levert het platform van Clansman naamsbekendheid, kopers en reviews op.
Webshop testen
‘Wij zijn de komende twee á drie maanden bezig om nieuwe concepten voor het platform te beproeven’, vertelt Clansman-directeur Jeroen Ligthart aan Twinkle. ‘Zo willen we ook webwinkeliers de mogelijkheid gaan bieden om hun webshop te laten testen door consumenten. De webshopeigenaar stelt dan vijf tot tien waardebonnen beschikbaar waarmee consumenten producten kunnen kopen in de webwinkel. Voor de klanten die geen gratis waardebon krijgen, is een waardebon van de webshop beschikbaar die tegen een gereduceerd bedrag kan worden aangeschaft.’
Webwinkels betalen voor elke keer dat er gebruik wordt gemaakt van zo'n 'afgeprijsde waardebon' een vergoeding aan Clansman. Ligthart: ‘Hiervoor krijgen zij, in overleg met de consument, wel de mogelijkheid om een review zelf te gebruiken op de eigen site en wordt de webwinkel twee weken lang door ons gepromoot via diverse mediakanalen.’
Onderzoek
Clansman wil de komende tijd zijn bedrijvennetwerk uitbreiden en gaan onderzoeken welke type adverteerders het meeste profijt hebben van het initiatief. Momenteel werkt het platform samen met Corendon, HelloFresh en Uitmetkorting.nl.
Ook Clansman bekijken welke consumenten afkomen op de advertenties. ‘We willen aan het einde van dit jaar zo’n 300.000 leden hebben (klanten die ooit meegedaan hebben aan een actie, red.) en uiteindelijk uitkomen op 500.000 leden.’
Leuk concept, alleen is het design net zo achterhaald als uitmetkorting.nl waardoor ik zou afhaken.
Idee is leuk maar de site ziet er inderdaad uit als een standaard template welke zo van het internet geplukt is. Totaal niet aantrekkelijk en betrouwbaar.