Twinkle | Digital Commerce

Google belt Nederlandse webwinkeliers met advies over Shopping

2017-05-27
405255
  • 1:37

Google biedt een aantal Nederlandse webwinkeliers advies bij productadvertenties in Google Shopping. Als ze willen krijgen ze wekelijks een telefoontje van een vaste adviseur, die ook direct via mail en telefoon benaderbaar is.
 
Al maanden is bekend dat de gratis opname in Google Shopping ophoudt, in ons land uiterlijk eind dit kwartaal. Behalve met 75 euro advertentietegoed en 10 procent korting op hun factuur probeert Google Nederlandse webwinkeliers nu ook met gratis advies voor zijn productadvertenties te winnen.

Dat doet de zoekgigant proactief, bevestigt Google Nederland.’Sommige retailklanten zijn inderdaad recentelijk gecontacteerd omdat we denken dat ze voordeel kunnen halen uit Product Listing Ads’, reageert woordvoerster Tineke Meijerman aan Twinkle, om toe te voegen dat dat met andere producten als conversietracking ook is gebeurd.



Consult
Hans Schoenmakers van Bespaarbazaar.nl ontving vorige week telefoon van Google uit Dublin: tot eind deze maand krijgt hij wekelijks een consult over de verschillende advertentiemogelijkheden, meer specifiek over de productzoekadvertenties voor Google Shopping. ‘We nemen de campagnes telefonisch door. Ik heb ook een vaste adviseur, die ik onbeperkt mag bellen en mailen', aldus de webwinkelier.

Gratis hulp
Schoenmakers, die niet samenwerkt met bureaus voor online advertising (‘te weinig waar voor je geld’), is blij met de gratis hulp van Google: ‘Ik heb nu al een aantal aanpassingen gedaan die ons honderden euro’s kunnen besparen. Google geeft die bruikbare tips natuurlijk met het doel dat ik weer meer ga besteden.’

Tarieven stijgen snel
Vooralsnog zijn de productadvertenties (ook op mobiel) volgens Schoenmakers lucratief, omdat de concurrentie op zoekwoorden laag is. Daarmee bevestigt hij Amerikaanse onderzoeksresultaten. ‘Maar ik zie ook dat de tarieven op populaire zoekwoorden snel stijgen nu. Daarnaast genereert mijn productfeed in Shopping nauwelijks nog organische, onbetaalde kliks.’

Met Bespaarbazaar.nl sleepte Schoenmakers onlangs voor het derde jaar in successie een Thuiswinkel Award in de wacht.
 
Zie ook: