Twinkle | Digital Commerce

Auto.nl verder zonder pand en oprichter

2017-11-08
400401
  • 1:42

Marque Joosten, oprichter van Auto.nl, heeft zich teruggetrokken uit de autoverkoopsite. Alle aandelen zijn nu in handen van de Louwman Groep, waarmee Joosten voorheen in een joint venture samenwerkte. Het aflevercentrum van Auto.nl langs de A2 bij Breukelen staat leeg.
 
Joosten lanceerde Auto.nl in januari 2011 met het streven de grootste autodealer van Nederland te worden. De voormalige Funda-directeur mikte op driehonderd verkopen in het eerste jaar. Tegen Twinkle benoemde hij onder meer zijn ‘filosofische ambitie’ om transparantie te brengen in de autobranche. Door twintig van de best verkopende Nederlandse auto’s aan te bieden zei hij 80 procent van de markt te dekken. Aan de hand van een configurator konden webshoppers auto’s samenstellen, die Joosten via importeurs en dealers betrok. Voor hen deed en doet Auto.nl dienst als extra afzetkanaal.

Targets
Tegenover vaktitel Automotive erkende Joosten onlangs dat de verkoop van Auto.nl achterbleef bij de verwachtingen. Eigen targets werden niet gehaald. ‘Ik heb altijd geroepen dat er drie tot vijf jaar nodig is om er een succes van te maken, daar blijf ik bij’, tekent hij aan. Tegen Automobiel Management zei hij recentelijk dat internet in 2020 best eens voor 10 procent van de autoverkopen zou kunnen tekenen.

Aflevercentrum
Joosten wacht niet af of zijn voorspelling uitkomt en gaat zich op andere zaken richten, waaronder zijn Mannenmedia BV. Het ‘aflevercentrum’ van Auto.nl in Breukelen, op een zichtlocatie langs de A2, is leeg. ‘Er waren minder afleveringen dan gepland’, aldus Joosten tegen Automotive, 'dus dan heeft het zin om naar een andere bestemming voor het pand te kijken'.

Apps belangrijker
Joosten, die Auto.nl enkele jaren geleden opzette met Marijn Pijnenborg, erkent de ideale online verkoopmethode niet te hebben gevonden. Autoconern Louwman gaat voorlopig door met Auto.nl, een domeinnaam die Joosten nu niet meer in zijn bezit heeft. ‘Tja, dat is zo’, relativeert hij tegen Automotive, ‘maar apps worden steeds belangrijker’. Waarvan akte; vandaag maakte Motomedia, onderdeel van Mannenmedia, bekend de app Flitsmeister aan zijn portfolio te hebben toegevoegd.