Twinkle | Digital Commerce

De ervaringen van 9straatjesonline.com met m-commerce

2017-05-28
180101
  • 3:41

De Amsterdamse 9 Straatjes maakten vorig jaar samen de overstap naar internet. Sinds oktober 2012 is 9straatjesonline.com in m-commerce met een mobiele website én een app. ‘Ondanks de beperkte mogelijkheden van mobiel betalen, moet je eens een start maken.’

Tekst: Mark Verduijn

Wat een gedoe. Dat was de eerste reactie die medeoprichtster en eigenaar van 9straatjesonline.com Rosanne Jansen te horen kreeg toen ze bij deelnemende retailers De 9 Straatjes-app voorstelde. Onderdeel van de app is de QRoute, een shoppingroute die langs de deelnemende winkels voert. Het winkelend publiek kan met de app de qr-code op de etalageruiten scannen. Die leidt ze vervolgens naar het assortiment van de winkelier op de mobiele website met de items uit de etalage als eerste weergegeven. `Voor een retailer is een etalage heilig. Als je op hun etalageruit een qr-sticker wilt plakken, dan zijn ze niet meteen enthousiast', vertelt Jansen. `Maar ondanks de twijfel in het begin, doet momenteel het overgrote deel van de deelnemers van 9straatjesonline.com mee.'

Beperkingen
Bij de introductie van de mobiele webshop en app werkte 9straatjesonline.com samen met PayPal - de enige betaalmethode in de mobiele webshop. `Dat bood PayPal de gelegenheid om vrouwen kennis te laten maken met mobiel betalen.' Daarvoor werd een actie bedacht die de spreekwoordelijke twee vliegen in één klap raakten. Via verschillende online kanalen zoals Fashionchick en Flavourites zijn shoppingvouchers met een totaal van vijfduizend euro verloot. Om de voucher te krijgen, moesten deelnemers het mobiele betaalproces van PayPal doorlopen. De `nepbestelling' van 9 eurocent voor deelname, werd naderhand teruggestort op de rekening.

In de periode oktober tot en met december 2012 zijn er volgens Jansen in totaal vijftienhonderd bestellingen gedaan op de mobiele website. Daarbij zijn de transacties van de shoppingvoucheractie inbegrepen. Hoeveel dat er zijn, weet ze niet. `Het aantal verkopen en de conversie op mobiel is laag. Het blijkt in de praktijk minder eenvoudig om mobiel een PayPal-account aan te maken. Dat wordt nu verder ontwikkeld.' Toch is de geringe verkoop geen teleurstelling voor Jansen. `We kenden vooraf de huidige beperkingen van online mobiel betalen. Natuurlijk is er het gemis van mobile iDeal. Om die reden kun je m-commerce voor je uit blijven schuiven, maar eens moet je een start maken. Mobiel heeft immers de toekomst.'

Meer focus op toeristen
Tot nu toe is De 9 Straatjes-app zo'n drieduizend keer gedownload. Door in 2013 meer te focussen op het internationale toerisme, denkt Jansen dit aantal verder te verhogen. `De doelgroep van De 9 Straatjes bestaat voor een derde uit Amsterdammers, een derde uit niet-Amsterdammers en een derde internationaal toerisme. Met name deze laatste doelgroep hebben we tot nu toe minder weten te bereiken. Een volgende stap is om meer historische achtergrondinformatie over De 9 Straatjes en horecagelegenheden uit dit winkelgebied aan de app toe te voegen, waardoor hij meer waarde krijgt voor nationale en internationale toeristen.' Een ander concreet plan is dat 9straatjesonline.com qr-codes gaat inzetten op al dan niet bewegende zuilen en schermen op plaatsen waar mensen even niets te doen hebben. `Je kunt dan denken aan schermen in het openbaar vervoer of zuilen bij metro-, tram- en bushaltes.'

Uitdagingen
Een van de grootste uitdagingen voor Jansen was het op één lijn krijgen van de deelnemende 9 Straatjes-retailers. `Kassa- en voorraadsystemen van retailers zijn niet gekoppeld met de website. Als er in de fysieke winkel het laatste paar schoenen wordt verkocht, dan is het handwerk om dit product ook uit het assortiment van de mobiele webwinkel te halen. Zoals eerder gezegd, zaten retailers verder niet te wachten op veel qr-codes in hun etalage. Al met al ging met de lancering van de mobiele webshop en De 9 Straatjes-app 10 procent van de tijd en energie zitten in creatieve ontwikkeling en 90 procent in praten, praten en nog eens praten.'

Een tweede belangrijke uitdaging voor Jansen was de ontwikkeling van een mobiele propositie. `Je moet goed nadenken over wat je wilt met een mobiele shop en app. Op welke manier wordt de app gebruikt en wat is het koopmoment? Bij de app en de mobiele website draait het niet alleen om de directe aankopen, maar ook om de kanaalswitch van mobiel naar off- en online winkel en het verrijken van de gebruikerservaring.' Na het bedenken van een mobiele propositie rees de vraag hoe je media-aandacht krijgt. `Dat een webwinkel een mobiele website en app lanceert, heeft geen nieuwswaarde. Ook zijn er meer retailers met qr-codes op de etalageruiten. Het unieke aan De 9 Straatjes-app is dat dit het eerste winkelgebied in Europa is waar je vierentwintig uur per dag kunt shoppen en betalen met je mobiele telefoon. Door m-commerce zo te introduceren, hebben we veel aandacht gekregen van allerlei fashion- en lifestylemedia. Precies waar onze doelgroep zit.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2013.