Wij zijn ons er allen van bewust. De consument wil overtuigd worden voordat hij zijn beslissing maakt. Daar willen wij webwinkeliers de consument graag bij van dienst zijn.
In 2003 startte Kleertjes.com met haar ‘gastenboek’. Klanten van Kleertjes.com, die een bestelling hebben geplaatst, hebben hiermee de gelegenheid om zonder censuur direct op de site van Kleertjes.com een review te plaatsen. Nu is dit helemaal niet spannend meer, maar destijds was het vernieuwend en eigentijds.
Inmiddels wordt de markt overspoeld met allerlei reviewachtige initiatieven en zien we een grote variatie aan mogelijkheden om de consument te overtuigen. Aangezien deze consument bij voorkeur vaart op de mening van zijn vrienden en bekenden, is en blijft social media het meest effectieve medium. Maar je moet wel over kennis beschikken en er erg actief op zijn, wil je hier echt je voordeel mee doen.
Natuurlijk zijn er vooral onafhankelijke initiatieven zoals Zoover, Trustpilot, ANWB, Kieskeurig, Vergelijk etc., waar bezoekers graag een review achterlaten en je in de regel prima terecht kunt om een goede, algemene indruk te krijgen. Uiteraard moeten deze initiatieven met een ‘non-profitimago’ ook geld verdienen. Zoover gaat reizen verkopen, de Consumentenbond gaat in zee met Kieskeurig en ook Independer is hun onafhankelijke imago te gelde aan het maken. Enerzijds zeer begrijpelijk, anderzijds ook zorgelijk. Deze partijen claimen dat hun betrouwbaarheid niet in het geding komt, maar hoe kunnen we daar de consument van overtuigen? Waar kun je als consument dan eigenlijk nog terecht voor een écht onafhankelijke review?
Daarnaast is het algemeen bekend dat goede reviews ook te koop zijn. Studenten met schriftelijke vaardigheden en voldoende empathisch vermogen laten zich graag lenen om in opdracht - tegen een interessante vergoeding - de meest enthousiaste reviews te schrijven.
Hoe onafhankelijk en objectief een initiatief ook is, vervuiling van het werkelijk te geven beeld is lastig te voorkomen. Een webwinkelier is immers zelf in de gelegenheid reviews te muteren of te verwijderen en een onafhankelijk initiatief is door commerciële samenwerking niet langer écht objectief. Dit alles overwegende, kan ik eigenlijk maar één conclusie trekken: met het oog op deze ontwikkelingen lijkt het verkrijgen van een goede, betrouwbare referentie in de toekomst uitsluitend nog mogelijk via (koppeling met) social media. Tenslotte, van je vrienden moet je het hebben!
Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 1-2013.
Van je vrienden moet je het hebben
2013-02-18T09:17:00
2017-05-26
30001839
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Van je vrienden moet je het hebben
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.