Twinkle | Digital Commerce

Google Shopping vandaag op de schop

2017-05-27
249139
  • 1:39

Nederlandse webwinkeliers moeten binnenkort gaan betalen voor opname in Google Shopping, door productadvertenties af te nemen bij de zoekgigant. In de VS, waar Google het model maanden geleden al omgooide, namen de bestedingen aan die advertenties exponentieel toe.

Te voorzien is dat een dergelijke run op Product Listing Ads (kortweg PLA's, vertaald als ‘productvermeldingsadvertenties’) ook in ons land ontstaat als Google Shopping alleen nog betaald wordt aangeboden. Al maanden is bekend dat de gratis opname ophoudt, uiterlijk aan het einde van het tweede kwartaal dit jaar. ‘Dien uw producten gratis in’, krijgen merchants nu echter nog te lezen. Een aantal visuele veranderingen aan Google Shopping is per vandaag al wel doorgevoerd.

Met de koerswijziging veranderen (vanaf maart) binnenkort ook de 'attribute requirements' die productverkopers moeten opgeven.

Promotietegoed en korting
Google probeert Nederlandse online verkopers al enige tijd voor zijn betaalde productzoekmachine te winnen, door promotietegoed en korting op advertenties te verstrekken aan snelle instappers. ’Wanneer een winkelende gebruiker naar uw artikel zoekt, wordt uw productvermeldingsadvertentie - met een foto van het artikel, de prijs van het artikel en de naam van uw winkel - door Google weergegeven’, legt Google merchants in het Nederlands uit. ‘Gebruikers die op uw productvermeldingsadvertentie klikken, worden naar uw website geleid, waar ze de aankoop tot stand kunnen brengen of andere producten kunnen bekijken. Google Shopping is een fantastische manier om uw voorraad te verkopen en nieuwe klanten te bereiken.’

Lucratiever
Uit een inventarisatie van Marin Software op de Amerikaanse markt bleek onlangs dat de productadvertenties vooralsnog lucratief zijn: .. not only cheaper, but they perform far better than standard text ads ..', volgens Marin. Uit eerder onderzoek van Kenshoo kwamen soortgelijke resultaten naar voren. De conversie van PLA's zou 35 procent hoger liggen.

NB: Eduard Blacquière, zoekmachinemarketingspecialist bij Orange Valley en een van de SEO-dokters van Twinkle, schreef op zijn eigen blog een artikel over de (visuele) veranderingen in Google’s zoekmachine als gevolg van het nieuwe Shopping.