Twinkle | Digital Commerce

5 voornemens van een webanalist voor 2013

2017-05-28
529434
Het jaar 2012 is voorbij en de eerste maand van het nieuwe jaar zit er ook bijna op. Hierbij vindt u vijf goede voornemens voor de resterende maanden van 2013. Ze zijn van Martijn van Vreeden, webanalist en conversieoptimalisatiespecialist bij Pon Automotive.
 
Tekst: Martijn van Vreeden
 
1. Ik laat 2013 niet beheersen door de cookiewet
De nieuwe privacywetgeving die ik in 2013 moet naleven, zal op veel online marketingactiviteiten van invloed zijn. Ik loop daardoor het risico dat ik heel veel tijd en energie steek in oplossingen voor deze wet. Daarom zal ik mezelf er regelmatig aan herinneren dat cookies en gedetailleerde data niet zaligmakend zijn en dat er nog heel veel kennis en data beschikbaar blijft. Ik wil me dus ook niet te druk maken over cookies, maar juist veel tijd besteden om klanten op een andere manier beter te begrijpen.

2. Ik laat me inspireren door andere branches en invalshoeken
Als webanalist is het verleidelijk om me volledig te storten op dit specifieke onderdeel van online marketing en communicatie: stoeien met trackingcodes, rapporten maken op basis van online data en het optimaliseren van de website door middel van deze data. Maar er zijn heel veel andere invalshoeken en inspiratiebronnen die ik tot nu toe over het hoofd zag, maar wel zorgen voor een frisse blik op bestaand werk. Om te innoveren ga ik dus niet alleen naar een webanalysecongres, maar ga ik ook praten met mensen die heel ander werk doen, met als doel beter te worden in wat ik zelf doe.

3. Ik krijg met heel veel kleine stapjes grote successen
Geregeld betrap ik mezelf erop dat ik hele grote, ambitieuze langetermijndoelen nastreef. In 2013 ga ik juist veel kleine verbeteringen doorvoeren, om zo regelmatig successen te mogen vieren en gestaag vooruit te komen. Iedere maand wil ik een succesje kunnen delen. Als dit me lukt, dan heb ik heel veel succes in 2013!

4. Ik ga een data-layer uitwerken voor mijn website
Met de vlucht die tag management heeft genomen in 2012 - mede door de introductie van Google Tag Manager - wordt het in 2013 eenvoudiger om gestructureerd data te verzamelen en over meerdere tools te gebruiken. Om data beter te structureren ga ik dus een data-layer uitwerken waarin alle data op een handige manier worden georganiseerd. Dit zorgt er niet alleen voor dat ik efficiënter met mijn data om kan gaan, maar het dwingt me ook om beter na te denken over de toepassingsmogelijkheden van mijn data.

5. Ik leer de verschillen tussen mijn websitebezoekers beter kennen
Niet iedereen is hetzelfde. Dit betekent dat mensen op verschillende manieren met mijn website omgaan. Sommige websitebezoekers zijn heel nauwkeurig en willen heel veel informatie hebben, terwijl anderen juist meer op hun gevoel afgaan. In 2013 wil ik mensen helpen om op hun manier tot een keuze te komen.

____________________

Webanalisten.nl

Het origineel van dit artikel is geschreven door Martijn van Vreeden (webanalist en conversieoptimalisatiespecialist bij Pon Automotive) voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2013.