Twinkle | Digital Commerce

Rapport: ‘Bezorgers kind van de rekening’

2017-09-15
  • 1:26

Veel zelfstandige pakketbezorgers zijn niet tevreden over de omstandigheden waaronder ze werken voor onder andere PostNL, TNT Express en Selektvracht. De werkdruk is doorgaans hoog, de marge laag, de afhankelijkheid groot.
 
Dat blijkt uit een rapport van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO), uitgevoerd in opdracht van FNV Bondgenoten. ‘Status: bezorgd ‘, luidt de titel. Het rapport bevestigt het beeld dat de Volkskrant eind september schetste over subcontractors van PostNL. Bij onderaannemers van andere pakketbedrijven leeft een soortgelijke ontevredenheid, rapporteert SOMO, al splitst de stichting de resultaten niet uit.

Veel starters
Met de opkomst van e-commerce zijn de afgelopen jaren veel nieuwe bedrijven in pakketbezorging gestart. Het aantal nieuwkomers groeide afgelopen jaar zelfs met 25 procent, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. ‘Mensen in het bezit van een auto en rijbewijs, spelen met de start van een koeriersdienst in op de groei van online winkelen’, constateerde ING eerder. Tegenover elke drie starters staan echter twee bedrijven die ter ziele gaan. De gemiddelde bedrijfsomzet daalt.

Ter ziele
Bij de KvK stonden dit najaar meer dan 6.800 zelfstandige koeriersbedrijven en pakketdiensten ingeschreven. Uit het SOMO-rapport blijkt dat met name de subcontractors kampen met lage tarieven en buitensporige werkdruk. Uit de samenvatting: ‘De onderaannemers draaien op voor de kosten van hun verzekeringen, pensioenen, en gebruikte materialen. Deze kosten lopen hoog op, terwijl de vergoeding per bezorgd pakket te laag is en eenzijdig wordt bepaald door de opdrachtgever. Zo worden bedrijfskosten en -risico’s van de grote pakketbedrijven afgeschoven op kleine zelfstandigen.’

Advies: minder subcontractors
SOMO’s eerste aanbeveling aan de pakketbedrijven is het aantal subcontractors en tijdelijke werknemers te beperken.

U kunt het rapport downloaden via deze link (pdf).