Twinkle | Digital Commerce

‘PostNL knijpt bezorgpartners af’

2017-11-11
180101
  • 2:10

‘Bezorgers webwinkels in het nauw’, opende de Volkskrant afgelopen zaterdag. De krant sprak verschillende koeriers die zich afgeknepen voelen als onderaannemer van PostNL. Het postbedrijf zegt onder andere afhankelijk te zijn van de eisen die webwinkeliers stellen.

Met de opkomst van e-commerce zijn de afgelopen jaren veel nieuwe koersbedrijven gestart. Het aantal nieuwkomers groeide afgelopen jaar zelfs met 25 procent, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. ‘Mensen in het bezit van een auto en rijbewijs, spelen met de start van een koeriersdienst in op de groei van online winkelen’, constateerde ING al op basis van die cijfers. Tegenover elke drie starters staan echter twee bedrijven die ter ziele gaan.

Lusten, geen lasten
Bij de KvK staan momenteel meer dan 6.800 zelfstandige koeriersbedrijven en pakketdiensten ingeschreven. Tussen de 1.100 en 1.200 van deze bedrijven werken als subcontractor voor PostNL, dat volgens de Volkskrant ‘wel de lusten, maar niet meer de lasten’ heeft van het werkgeverschap. De onderaannemers leveren het gros van de circa vierhonderdduizend pakjes die PostNL dagelijks bezorgt.

Drie grieven
Volgens de Volkskrant hebben ‘de huurlingen van de interneteconomie’ ruwweg drie grieven tegen het postbedrijf: ‘Ze voelen zich uitgeknepen, met almaar dalende tarieven en stijgende werkdruk als resultaat. Ze zijn in naam zelfstandig, maar in werkelijkheid volledig afhankelijk van PostNL, een situatie waarvan het postbedrijf genadeloos gebruikmaakt. En op klachten reageert PostNL alleen met dovemansoren of dreigementen.’

Eenzijdig wijzigen
PostNL zou koeriersbedrijven met onder andere leasecontracten en leningen voor bestelbussen voor zich winnen. Uit de gesprekken met verschillende koeriers blijkt dat de voorwaarden daarna min of meer eenzijdig worden gewijzigd, in het nadeel van de onderaannemers; de tarieven gaan omlaag en/of het aantal adressen per uur omhoog. Bezorgers verdienen sowieso niets aan een levering als ze twee keer voor dezelfde dichter deur komen te staan. Dan moeten ze een pakket naar het postkantoor brengen. De regel zou leiden tot ‘creatieve oplossingen’, waardoor de kwaliteit van de bezorging in het geding komt.

Reactie PostNL
PostNL ontkent aan de Volkskrant categorisch zelfstandigen slecht te behandelen. Het postbedrijf zegt in een korte reactie dat de tarieven zijn gedaald omdat bezorgadressen dichter bij elkaar zijn komen te liggen; koeriers kunnen dus meer bezorgen in minder tijd. PostNL wijst ook op de scherpe eisen van online retailers, die goedkoop en snel willen leveren aan webshoppers.

Oost-Europeanen
Enkele subcontractors geven in de Volkskrant aan dat Oost-Europeanen hun werk overnemen, of dat PostNL daarmee zou dreigen. Maar het postbedrijf laat weten dat verloop van zelfstandigen überhaupt niet in het belang is van PostNL, omdat het geld kost. ‘Je moet weer iemand opleiden en je hebt kwaliteitsverlies’, zegt Laurens Turnhout, verantwoordelijk voor het aantrekken van zelfstandigen bij PostNL.