Twinkle | Digital Commerce

Wat doet u met webanalytics, SkiWebShop?

2017-05-27
180101
  • 1:55

Alleen data verzamelen en rapporten schuiven, draagt niet bij aan de conversie. De serie ‘Wat dóet u met webanalytics?’ gaat over de verbeteringen die e-commerce organisaties realiseren dankzij de statistieken. Deze aflevering: SkiWebShop.

Tekst: Mark Verduijn

Het skiseizoen staat weer voor de deur. Hoewel SkiWebShop het hele jaar door levert, zien ze vanaf september tot mei het bezoekersaantal oplopen tot 150.000 per maand. Zo’n tweederde daarvan komt uit organische zoekopdrachten van Google. AdWords en de nieuwsbrieven zijn twee andere belangrijke verkeersbronnen. SkiWebShop gebruikt Google Analytics voor site- en marketingoptimalisatie.

De analyse
Mede-eigenaar Margo Crooijmans helicopterviewt dagelijks de webanalytics van de Nederlandse en internationale webwinkels - SkiWebShop heeft shops in België, Duitsland, Nieuw-Zeeland, Australië, Groot-Brittannië, Verenigde Staten en Rusland. ‘Op het zuidelijke halfrond zijn de timing en inhoud van onze marketingacties aangepast op het skiseizoen, dat daar loopt van juni tot oktober. Daarin kunnen we nog een paar slagen maken.’ Het verlatingspercentage van het winkelwagentje van SkiWebShop is uitermate seizoensgevoelig. ‘Een paar dagen voor de bekende skivakantie - kerst, carnaval en Pasen - loopt het aantal bestellingen van met name ski-accessoires flink op. Het verlatingspercentage ligt zo net voor de skivakanties laag. Buiten deze periodes zijn mensen meer aan het shoppen, wat leidt tot een hoger verlatingspercentage van de winkelwagen. Voor de aanschaf van ski’s nemen mensen uitgebreid de tijd en maken ze veel gebruik van onze adviesservice. ’SkiWebShop heeft twee nieuwsbrieven: eentje met aanbiedingen en de andere met technische informatie. In totaal zijn er in Nederland en België vijfduizend abonnees. Crooijmans: ‘In 35 procent van de geopende nieuwsbrieven klikt men door naar de site. We hebben het vermoeden dat ook de technische nieuwsbrief op de wat langere termijn bijdraagt aan de verkoop.’

De verbeteringen
SkiWebShop heeft het bestelproces helemaal omgegooid. Voorheen moest de klant langs vier pagina’s om zijn bestelling af te ronden. Tegenwoordig zijn deze stappen gebundeld op één pagina. Dit zogeheten one-page-check-out heeft SkiWebShop geen windeieren gelegd. Volgens Crooijmans is sindsdien de conversie met zo’n 25 procent toegenomen.

De lessen
‘Ik kijk vooral naar de trends. Dagkoersen zeggen mij niet zoveel, omdat die te veel fluctueren. Daarom bekijk ik de cijfers over een periode van een maand en vergelijk die met dezelfde periode van het jaar daarvoor. Dat geeft mij beter inzicht in hoe we ervoor staan.’  

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2012.