Twinkle | Digital Commerce

Futurumshop bouwt aan hybride toekomst

2017-11-08
315450

Begin dit jaar heeft Futurumshop de miljoenste bezoeker ontvangen, er is een prachtig nieuw bedrijfspand geopend met een hypermodern magazijn en de webwinkel scoorde voor de tweede keer tijdens de Thuiswinkel Awards in de categorie sport.

Oprichter en eigenaar Harmen van der Meulen heeft in dertien jaar iets moois opgebouwd, maar het einde is nog lang niet in zicht. Hij is zich aan het oriënteren op offline uitbreiding.

Tekst: Marieke Verdonk

Een webwinkel gevestigd in een architectonisch hoogstandje, je komt het niet vaak tegen. Net zomin als een webwinkeleigenaar die op een architectuurcongres spreekt. ‘Bij een webwinkel denk je eerder aan een grijze doos dan aan een gestileerd gebouw’, zegt Harmen van der Meulen, oprichter en directeur van Futurumshop. Het pand, ontworpen door zijn zwager van architectenbureau AReS architecten, is virtueel de hele wereld overgegaan en valt ook regelmatig in de prijzen. En Van der Meulen is uitgenodigd om te spreken tijdens de Nacht van de Architectuur in Apeldoorn. ‘Ik heb mijn zwager volledig de vrijheid gegeven bij het ontwerp. Hij is niet alleen mijn zwager, maar ook een verrekte goede architect. De enige restrictie was het budget en dat levert veel creatieve ideeën op. Een “grijze doos” zou niet veel goedkoper zijn geweest dan wat hier nu staat.’ Een muur van twaalf zeecontainers waaromheen de rest van het gebouw is ontworpen. De kleurige containers dragen allemaal een logo en bedrijfsnaam van een leverancier en worden zo gesponsord. Een zeecontainer is het symbool van wereldhandel en de ‘ultieme doos’ om spullen in te verzenden. ‘Het helpt me absoluut in het contact met leveranciers’, erkent Van der Meulen. ‘Ze zien dat we het wel degelijk goed voor elkaar hebben en niet de zoveelste gelukzoeker zijn.’

Dual pricing
De webwinkel in sportartikelen kwam in 2008 voor het eerst in de Twinkle100 en klimt met een stijgende omzet steeds een stukje hoger. Dit jaar op nummer 51 met 15 miljoen euro. Toch zijn er nog steeds fabrikanten die proberen de webshop de pas af te snijden. ‘Retailers hebben in hun jaarplanning staan wanneer ze weer eens gas geven tegen webwinkels. Nu met de recessie klagen ze nog iets harder en dus worden de webwinkels weer aangepakt door de fabrikanten. Dual pricing (waarbij fabrikanten een gunstiger inkooptarief hanteren voor fysieke winkels dan voor webwinkels, red.) komt ook in onze branche voor. Wij accepteren dat niet. De sportbranche is klein en voor kleine branches is deze manier van zakendoen funest. Het loopt altijd slecht af voor de fabrikant. Richting retailers doe je het toch nooit goed en het doet afbreuk aan je loyaliteit. Je begeeft je op een hellend vlak als je webwinkeliers anders gaat benaderen dan fysieke winkeliers. Overigens heeft een fabrikant de vrijheid om niet aan webwinkels te leveren, dat is een keuze. En ik heb niets tegen gedifferentieerde pricing: specialisme, kennis en toegevoegde waarde zouden het uitgangspunt moeten zijn. Ook dat is uiteindelijk de keuze van de fabrikant. Maar het is naar mijn mening verre van verstandig online en offline als scheidingswal te hanteren.’

Menselijke maat
Van der Meulen begon twaalf jaar geleden met het online verkopen van fietsen. Dat hij zijn pakketjes zelf op de fiets naar het postkantoor moest brengen, leverde meer dan eens hilarische taferelen op. Fietsen wegbrengen op de fiets? ‘Dat vergt wel wat creativiteit, ja’. Al snel reed zijn vader met de auto naar het postkantoor, niet lang daarna kwam PostNL de pakketjes ophalen met een busje en nu komen ze dagelijks met de langste oplegger. ‘Van de zomer zelfs met aanhanger!’ Maar Van der Meulen verliest de menselijke maat niet uit het oog: ‘Met kerst krijgen ook de pakjesbestellers van PostNL een kerstpakket van ons. Op de werkvloer wordt het verschil gemaakt.’

Over de naam Futurumshop is heel goed nagedacht, zegt Van der Meulen. Lachend: ‘Alleen niet door mij.’ Een vriend van hem importeerde fietsen en zijn ex-vriendin kwam met de naam op de proppen. In 1999 stelde Van der Meulen voor om de tweewielers samen online te gaan verkopen. De samenwerking duurde slechts drie maanden. ‘Hij wilde liever in loondienst werken, hij is ook tien jaar ouder en heeft andere prioriteiten. Ik wilde ondernemen en kon met die naam verdergegaan. Ik ben heel erg blij met die naam. Er zit “toekomst” in en ik heb me niet vastgepind op fietsen. We hebben het assortiment uitgebreid met outdoor, running en andere sport- en kampeerartikelen. Dat was met een naam als Fietsenshop.nl toch een stuk lastiger geweest.’ In 2002 nam Van der Meulen een eerste parttime medewerker in dienst, zijn zus, tien jaar later biedt zijn bedrijf werk aan 38 fte. Het kavel dat hij heeft gekocht, biedt ruimte aan nog een keer een pand van 2200 vierkante meter. Er lijkt geen opstakel voor groei.

Groei offline
Maar hoe groei je het beste door? ‘Ik ben zonder geld begonnen. Vanaf het begin heb ik 76 procent van de aandelen en de overige 24 procent is in handen van twee andere aandeelhouders. Ik wil niet in het harnas sterven, me kapot werken zoals de winkelier op de hoek. Ik verdien liever wat minder en heb meer rust. Zonder mij moet het bedrijf ook goed draaien. Maar het bedrijf heeft wel een ziel nodig en die bezieling komt uit mij. Ik heb een enorme bewondering voor Kleertjes.com. Ik het vind het echt heel knap wat Claudia Willemsen heeft neergezet. Zij was ook de ziel van het bedrijf. 16 miljoen euro omzet met kinderkleding, dat is een enorme prestatie.’

De groei en toekomst liggen voor Futurumshop in het fysieke kanaal, daarvan is de jonge ondernemer overtuigd. ‘Ik heb de Amerikaanse lijst van online retailers geanalyseerd’, vertelt hij. ‘In die top 500 staan zo’n twintig sportretailers. Welke rode draad loopt door die succesvolle shops? Pure players doen het niet goed. Webwinkels met een of twee fysieke afhaalpunten of showrooms doen het aardig. De winnaars zijn de ketens. Precies op het moment dat ik die analyse klaar had, kwam het nieuws dat Ahold Bol.com had overgenomen. Een stap die aansluit bij die analyse.’ Voor Van der Meulen is het glashelder: een online retailer kan niet offline retailen en andersom. ‘De oplossing is dat ik met iemand moet gaan samenwerken die offline in zijn genen heeft zitten. Ik ben bezig met een locatie in Amersfoort, naast Ikea. Er gaat een flinke tijd overheen voordat ik dat rond heb met de gemeente. In die tussentijd kan ik een spaarpotje opbouwen en voor de invulling een samenwerking zoeken met een ervaren retailer. Online alleen gaat op de lange termijn niet werken. Ik hang het overleven van Futurumshop op aan offline.’

____________________

Over Futurumshop
Futurumshop verwerkte begin 2012 zijn miljoenste order. Ook won de webshop uit Apeldoorn voor de tweede keer op rij de Thuiswinkel Award in de categorie sport. De omzet over 2011 bedroeg 15 miljoen euro. De verwachte omzet over 2012 bedraagt 20 miljoen euro. In 2005 startte Harmen van der Meulen in Duitsland met Futurumshop.de. In eerste instantie als strategisch inkoopkanaal, maar sinds 2010 begint de webshop substantieel omzet te draaien. De verwachte omzet over 2012 is 4 miljoen euro. De belangrijkste verandering van het afgelopen jaar is de ingebruikname van het nieuwe, hypermoderne magazijn. ‘We hebben 70.000 artikelen op voorraad,’ aldus Van der Meulen. ‘Dat is een flinke investering, maar daardoor kunnen we snel leveren en dat zorgt ervoor dat onze klanten graag terugkomen.’ Inmiddels werken er in Nederland en Duitsland meer dan vijftig medewerkers over 38 fte bij Futurumshop.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2012. De mysteryshopper van Twinkle bracht een bezoek aan Futurumshop.nl. Over zijn bevindingen kunt u hier lezen.