Twinkle | Digital Commerce

Adobe voorspelt shoppinggedrag rond feestdagen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:48

Adobe verwacht dat de online omzet tijdens Cyber Monday 2012 (26 november) in de VS zal oplopen tot 2 miljard dollar, 18 procent meer ten opzichte van dezelfde periode afgelopen jaar. Daarnaast blijkt uit data-analyse van het bedrijf dat het online shoppen via mobiele devices sterk zal toenemen.

Aankopen via mobiele apparaten vertegenwoordigen 21 procent van de totale online verkopen deze periode, een stijging van 110 procent in vergelijking met 2011. De voorspellingen van Adobe over de online verkoop en de werkelijke resultaten zijn ook te volgen via een nieuwe interactieve website die voortdurend de data over online aankopen monitort en bijwerkt gedurende de aanloop naar de feestdagen. 

Voorspellingen Europa
• Europese consumenten zullen naar verwachting eerder beginnen met de inkopen voor de feestdagen en hier eerder mee klaar zijn dan consumenten in de VS. Terwijl de online verkoop in de VS niet significant zal stijgen tot aan Black Friday (23 november), zien Europese retailers de dagelijkse verkoop in de eerste week van november gemiddeld met 150 procent toenemen. In de week na Kerstmis zal een vergelijkbare piek zichtbaar zijn.
• In de drie weken na Cyber Monday zien Europese retailers een omzetstijging van bijna 25 procent ten opzichte van de drie weken daaraan voorafgaand.
• Mobile shopping neemt in Europa naar verwachting toe tijdens de aankomende feestdagen. De verkoop/aankoop die afkomstig is van/via mobiele devices verdubbelt naar verwachting van zes naar twaalf procent in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar.

Social media beïnvloedt de verkoop
• De verkoop die gerealiseerd wordt dankzij verwijzingen vanuit social media naar de website zal dit jaar naar verwachting verdubbelen.
• Van deze social media referentiebronnen, groeit het aantal verwijzingen vanuit Pinterest het sterkst. Deze nemen toe van zeven naar veertien procent, year-over-year.

Interactieve feestdagen data-website
Adobe heeft een interactieve website geïntroduceerd waar de online verkoopvoorspellingen kunnen worden gevolgd. De site geeft ook inzicht worden in nieuwe aankooppatronen en -trends. Bezoekers kunnen verschillende retailstatistieken vergelijken, zoals 'conversie', 'online verkoop', 'gemiddelde prijs'en 'aantal bezoeken'. Hierbij is het mogelijk om de verkoop binnen verschillende retailsegmenten en productcategorieën in de VS en Europa op iedere specifieke datum in november en december 2012 te vergelijken. De data wordt dagelijks bijgewerkt.