Twinkle | Digital Commerce

Aantal nepwebwinkels neemt toe

2017-05-27
180101
  • 1:08

Bij internetoplichting is een duidelijke toename zichtbaar van het aantal nepwebwinkels, die op het eerste gezicht niet als zodanig herkenbaar zijn. Vaak weten dit soort webshops in korte tijd consumenten met grote bedragen om de tuin te leiden. Dat blijkt uit een rapport dat het Landelijke Meldpunt Internetoplichting (LMIO) vandaag presenteerde.

De webshops maken vaak gebruik van een officieel uitziende site en logo’s en adverteren online en bijvoorbeeld in kranten. Over het algemeen worden klanten gelokt met koopjes en aantrekkelijke aanbiedingen.

In totaal deden in de afgelopen twee jaar zo’n 81.000 mensen melding bij het LMIO. Daarvan werden 36.000 aangiften onderzocht. Dat leidde 320 keer tot een politieonderzoek.

De afgelopen maanden worden er steeds vaker onderzoeken gestart naar de malafide webshops. Zo werd vandaag nog een man uit Middelburg opgepakt voor internetfraude. Hij dupeerde vermoedelijk honderden mensen.

Om het probleem van de nepwebshops aan te pakken, is eind 2010 de website mijnpolitie.nl gestart. Sinds oktober 2010 werd er op die website door 3,5 miljoen mensen gecontroleerd of de verkopende partij, particulier of webshop, wel te vertrouwen was. In 170.000 gevallen raadde de website de aankoop af.

Het LMIO werd in 2010 opgericht en is een samenwerking van de landelijke politie, het Openbaar Ministerie en Marktplaats.nl.