Twinkle | Digital Commerce

Facebook bant affiliates uit Offers

2017-05-27
180101
  • 1:20

Facebook verbiedt affiliates gebruik te maken van Facebook Offers, twee weken geleden gelanceerd als Facebook Aanbiedingen in Nederland. Kortingscodesites waren actieve gebruikers van Facebook’s nieuwe programma.
 
Facebook Aanbiedingen biedt paginabeheerders met meer dan 400 likes de kans om kortingsacties beschikbaar te stellen. Tegen betaling kunnen ze de deals op de berichtenmuur van fans plaatsen. Als zij op een aanbod ingaan, krijgen hun vrienden dat te zien. Adverteerders kunnen budgetten instellen om met Facebook Aanbiedingen meer kopers naar fysieke of online winkels te trekken.

Kortingssites
Sites als Actiecode.nl van Imbull en Uitmetkorting.nl van Clansman behoorden tot de eerste fanatieke Nederlandse gebruikers van Facebook Aanbiedingen. Maar hun gebruik strookt niet met de aangepaste voorwaarden van het sociale netwerk; Imbull’s Jochem Vroom ontving vandaag een bericht van Facebook, waarin staat dat third party sellers worden geweerd.

Alleen retailers en fabrikanten
Uit de mail, gepubliceerd door MarketingFacts: ‘We’re going to stop allowing for 3rd parties to post offers that they not the retailer or the manufacturer for. As they have no control over the offer nor are they able to accurately reflect the terms and conditions required to receive the offer, we’re no longer allowing these types of deal pages to post offers.’

Facebook Gifts
Voor Facebook is Offers, al even beschikbaar in de VS, een nieuwe manier om geld te verdienen. Door het sociale umfeld worden aanbiedingen sneller gedeeld dan bijvoorbeeld bij Groupon het geval is. Vorige week introduceerde het sociale netwerk al Facebook Gifts op zijn Amerikaanse thuismarkt. Vaktitel Internet Retailer noemde de cadeauservice ‘the social network’s broadest e-commerce initiative to date’.