Twinkle | Digital Commerce

‘Facebook werkt aan Want-button’

2017-05-27
558344
  • 1:03

Facebook lijkt bezig met de ontwikkeling van een Want-button. Op basis van ‘wants’ zouden retailers gerichter kunnen adverteren, waarmee Facebook extra inkomsten kan genereren. Daarnaast lijkt Facebook webaankopen automatisch te willen melden aan contacten van shoppers.

Verschillende Amerikaanse media schrijven over de bevindingen van Tom Waddington, die stukken code van Facebook onder de loep nam.

Concurrent van AdWords
Volgens InsideFacebook kan het sociale netwerk door de standaardintegratie van een Want-button onderscheid aanbrengen tussen mensen die een product hebben (en het daarom 'liken') en mensen die een product graag zouden willen hebben (en het daarom 'wanten'). Met dit inzicht in koopintenties kan Facebook de boer op; het bedrijf kan aanspraak maken op budgetten die nu nog vooral aan Google AdWords worden gespendeerd, aldus het weblog.

Product purchased
Waddington stuitte ook op aanwijzingen die duiden op de entree van een 'product purchased' notificatie. Zoals Facebook-gebruikers nu kunnen zien naar welke muziek hun contacten luisteren op Spotify, zo krijgen ze straks mogelijk te zien welke aankopen hun contacten hebben gedaan en waar. Voorwaarde daarvoor is dat webwinkeliers op de juiste manier gebruik maken van de Open Graph van Facebook.