Bol.com is niet bang voor de Nederlandse entree van Amazon. Dat zei Daniel Ropers vanochtend tijdens het CEO-debat op de Thuiswinkel Update. De managing director lijkt er eerder naar uit te kijken: ‘Iedereen zit elke dag op het puntje van zijn stoel.’
Met zijn opmerking doelde Ropers niet alleen op Bol.com, maar op de hele Nederlandse e-commerce branche. Volgens de managing director dwingt de komst van de grootste online retailer ter wereld tot keuzes, niet tot nederigheid: ‘Ik denk dat het verstandig is je niet aan te passen aan Amazon, maar te kijken hoe je je als bedrijf kunt onderscheiden. Retailers moeten zich realiseren dat Nederland een goed doorontwikkeld online koopland is, met ongelooflijk veel kansen voor partijen die de markt goed kennen.’
Knopen hakken
De komst van Amazon heeft op de eerste termijn meer gevolgen voor Nederlandse webshops dan voor Nederlandse webshoppers, aldus Ropers: ‘Moeilijke beslissingen moeten nu wel worden genomen. Waar liggen de kansen? Wat kunnen wij beter? Daar moeten bedrijven mee aan de slag.’
Externe verkopers
Bol.com besloot de deuren dit voorjaar (verder) open te zetten voor bedrijven die op het platform willen verkopen, voordat Amazon hier straks ook zijn marketplace introduceert. Volgens Ropers is de aanwas van zakelijke verkopers groot: ‘Het gaat niet om honderden partijen die zich hebben aangesloten. Het zijn er veel meer’, zei hij vanochtend.
Cross-channel
Gevraagd naar de cross-channel aspiraties van de Ahold-dochter temperde Ropers de verwachtingen: ‘Natuurlijk is de koppeling met de supermarkten van Albert Heijn een logische, maar daar zijn we nu niet concreet mee bezig. Of en hoe we het gaan doen weet ik nog niet.’ Voor de managing director is een fysieke aanwezigheid geen must: ‘Dan hoor ik wel eens van Bruna dat de helft van de online bestellingen in de winkel wordt opgehaald. Da’s mooi, maar hoe groot is hun marktaandeel dan precies online?’
"De managing director lijkt er eerder naar uit te kijken: Iedereen zit elke dag op het puntje van zijn stoel."
Dit geloof ik niet echt, denk meer dat heel veel partijen lopen te bibberen & poepen in de broek van angst. Enige die straks kan overleven zijn de shops die de niche markt(en) voorzien van de behoeftes/vraag. Partij als Amazon is gewoonweg te GROOT.
Oneens met hetgeen Hi hierboven stelt: in US en Duitsland is Amazon groot, in NL niet. Je moet vanuit de klant kijken: wat voegen zij nu echt toe? Als daar ruimte zit hebben ze een kans (en heeft Ropers een punt dat de ned partijen zelf schuld hebben alsmze die ruimte laten vallen). "Hi" heeft wel gelijk dat veel NL winkeliers waarschijnlijk doodsbang zijn, maar of angst nou een goede raadgever is? Overigens: is volgens mij de eerste keer dat Amazon een ontwikkelde markt met goede bestaande aanbieders innenstapt. Ben heel benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken...
Ropers zeg " Ik denk dat het verstandig is je niet aan te passen aan Amazon, maar te kijken hoe je je als bedrijf kunt onderscheiden."
Bol.com doet niets anders dan naar Amazon kijken en dit doorvertalen naar hun eigen site. Eerst met 2e hands boeken, later met het openstellen van hun site voor derde partijen. Wat overigens Zalando nu ook gaat doen.
Jaren trouwe klant geweest van bol.com en tevreden. Ben sinds enkele jaren ook klant van Amazon voor boeken die op kindle app voor android lees. Daarna gezien mijn positieve ervaring ook andere producten gaan kopen bij amazon.de en amazon.uk. Mijn ervaringen; Prijzen zijn lager, levering snel, aanbevelingen zijn beter en assortiment is breder met assortimenten en categorieen die bol nog niet voert. Nederlandse consument zal deze voordelen van amazon denk ik snel ontdekken tov huidige nederlandse online retailgiganten zoals bol en wehkamp. Ben het ook eens met Hi dat met name op niches concurrentievoordeel te halen is.
Maar dat nederlandse online retailers op puntje van hun stoel zitten geloof ik wel:)