Nederlandse e-commerce bedrijven waarderen hun payment service provider (psp) vooral om hun technische kwaliteit en om de betaalmethoden die ze aanbieden. Ze scoren een onvoldoende als wordt gevraagd naar extra’s of innovatieve features.
Dat blijkt uit een enquête onder klanten van psp’s, opgezet door de eCommerce Foundation in samenwerking met Twinkle. Online retailers vormen een ruime meerderheid van de 165 respondenten. Jorij Abraham, medeoprichter van de eCommerce Foundation, presenteerde gisteren de eerste resultaten van het psp-onderzoek op een relatie-evenement van PaySquare in Noordwijk.
Hieronder vindt u de algemene mening over de prestaties van psp’s in Nederland. Te zien is dat merchants het meest te spreken zijn over hun technische kwaliteit en beschikbaarheid en hun pallet aan betaalmethoden. Ook op het gebied van fraudecontole en -reductie scoren de psp’s een zeven. Voor innovatieve oplossingen en andere extra’s krijgen de psp’s niet meer dan een vijf:
Hieronder ziet u – ook op een schaal van 1 tot 10 – hoe belangrijk de verschillende criteria zijn voor de respondenten. Geconcludeerd kan worden dat psp’s goed scoren op de categorieën die voor merchants belangrijk zijn:
De algemene resultaten uit een eerdere benchmark, over affiliatenetwerken in Nederland, vindt u hier. Meer over dat onderzoek kunt u teruglezen in Twinkle nummer 6 van 2012.
Het doet me goed dat de online retailers tevreden zijn met de front-end (website) integration, maar dat is dan te danken aan hun webbouwer en niet aan de PSP's.
Vrijwel alle PSP's bieden een oplosiing aan met een template systeem "dat helemaal aan te passen is aan al je wensen" maar dat dan alleen zo blijkt te zijn als je wensen zich beperken tot het aanpassen van de achtergrond kleur, het uploaden van een logo in bmp en de keuze tussen comic sans en wingdings.
Sowieso moet je PSP's met fysiek geweld dreigen om voor elkaar te krijgen dat je niet de oplossing door je strot geduwd krijgt waarbij je tijdens het check-out proces moet uitbreken naar hun omgeving.
Wat dit onderzoek vooral aantoont is dat het de webbouwers van de respondenten is gelukt om hun klanten niet de dupe te laten zijn van dit soort sores met PSP's
Beste Gijs, uiteraard spelen de webbouwers een bescheiden rol in de 'look and feel' mogelijkheden van de betaalpagina's. Sommige webbouwers maken er desondanks iets moois van.
Ik denk dat de meeste PSP's daarentegen niet zitten te wachten op webbouwers die zonder enige kennis van zaken zoals bijvoorbeeld PCI-DSS met geweld eisen komen stellen terwijl ze geen veiligheid van data kunnen garanderen.
Wat je reactie aantoont is dat er nog veel onbegrip is bij sommige webbouwers over het betaalproces, gelukkkig zijn er een heleboel webbouwers die dit wel begrijpen, en hierover zelfs zeer goede afspraken maken met de webbouwers.
Beste Gijs van Dom (waarom niet onder je echte naam?) ik denk uit je reactie op te maken dat je voor een PSP werkt of er nauw bij betrokken bent.
En ik ben het roerend met je eens dat niemand zit te wachten op welke partij dan ook zonder kennis van zaken.
Ik denk dat de bescheiden rol van webbouwers, die jij als vanzelfsprekend beschouwt, niet zo vanzelfsprekend is. Als je als webwinkel volledig stuurt op conversie, is het voor de webbouwer en vooral de eigenaar van de webwinkel ronduit frustrerend dat de conversie suboptimaal is door de usability van de betaalpagina's. Het is echt niet voldoende als je er "desondanks iets moois" van kan maken, het moet helemaal pixel perfect zijn.
Als je omzet kwijtraakt doordat een PSP niet voldoende vrijheid geeft om een betaalpagina goed in te richten, dan is de keuze om niet uit te breken naar de PSP een business case die makkelijk voor te rekenen is. En voor wat de PCI Compliance betreft, het lijkt me juist dat daar een enorme rol (en opportunity) is weggelegd voor de PSP's om te begeleiden in dat proces.
Ik denk dus dat het onbegrip niet zozeer bij de webbouwers leeft, maar bij de PSP's. Het is alsof de PSP's denken dat het betaalproces nooit afgebroken wordt zodra de bezoeker op hun betaalpagina is.
Sommige psp's zouden een betere integratie met populaire webshop software mogen aanbieden. Hou me wat bezig met Magento en merk dat er vaak oude, niet ondersteunde, 3e partij, soms betaalde, plugins nodig zijn om een integratie voor elkaar te krijgen. Als je dan de comments leest blijkt ding ook meer stuk te zijn dan te werken.
Uiterlijk van betaalpagina is ook van belang, maar snap dat daar beveiligingsissues in kunnen zitten, dan nog heb je psp's waarbij je met wat templatewerk in html/css nog wat moois kan pielen en anderen waarbij niks mogelijk is en je een bak tekst op een witte pagina krijgt.
Het zijn iig punten waar ik op let met het uitzoeken van een psp.
En ook andere bedrijven kunnen hiervan profiteren, een PostNL parcelware plugin vanuit PostNL bv, het is dan makkelijker voor zo'n partij te kiezen.
Beste Gijs, nee ik werk niet bij een PSP, maar bij een webbouwer die wel goed met de PSP's samenwerkt.
Veel winkels gebruiken een PSP en een webbouwer, samen hebben ze dus dezelfde uitdagingen, sommige webbouwers weten ondanks de beperkingen bij de PSP toch iets moois van te maken.
Als een webwinkel niet met een webbouwer verder gaat omdat de omzet/conversie achterblijft, en een andere webbouwer dit (met dezelfde PSP) wel voor elkaar weet te krijgen, ligt dit meestal aan de webbouwer, en niet aan de PSP.
Overigens ben ik het wel met je eens dat er veel verschil tussen de mogelijkheden van de PSP's zit, en heb ik hierin zeker bepaalde favorieten.