Twinkle | Digital Commerce

Een infographic in vijf stappen

2017-05-27
489215
  • 2:17

Een infographic is een combinatie van woorden en beelden in één overzicht, dat een organisatie kan voorzien van informatie en kennis. Verzamel daarom eens alle informatie van dit jaar en maak hier een infographic van.


Tekst: Jan de Vries


Als er iets is dat als paddenstoelen uit de grond schiet, dan zijn het wel infographics. Maar waarom een infographic? Hieronder drie belangrijke pijlers:

1. Awareness
Soms is de website nog een blinde vlek of weet u niet precies wat zich daar allemaal afspeelt. Onbekend maakt onbemind. Door middel van een infographic komen de mensen op een laagdrempelige en leuke manier in contact met het online umfeld.  

2. Take credits
Laat zien wat u met uw team heeft bereikt. Wees trots en laat mensen verbazen over alles wat zij nog niet wisten. Dit opent vast nieuwe deuren.

3. It’s fun
Het maken van een infographic is een zeer energiek en creatief proces waarbij u eens vanuit een ander perspectief naar uw informatie kijkt.

Stappenplan
Waar voldoet een goede infographic aan? Dit is lastig te beantwoorden en ook een smaakkwestie. Loop de volgende stappen door en er zal zeker iets moois ontstaan.

1. Verzamel informatie
Maak een lijst met alle interessante informatie van 2012. Begin met basale informatie als totaal aantal bezoeken, unieke bezoekers, inloggers, aanmeldingen nieuwsbrief, tijd waarop de meeste mensen op uw website zijn, de drukste dag in 2012 en dergelijke. Tip: vergeet de resultaten van uw interne zoekmachine niet.

2. Google
Ga nu voor alle informatie die u heeft gevonden het web op. Ga googelen en zoek naar feitjes en weetjes. Ter illustratie: stel dat 20 procent van de bezoekers op uw website inlogt. Dan kunt u allereerst op zoek naar feitjes en weetjes die ’20 procent’ in zich hebben. Bijvoorbeeld dat ’20 procent van de Amerikaanse populatie zegt een spel te hebben gespeeld op een sociaal netwerk’. Schrijf de weetjes die u heeft gevonden op.

3. Zoek iemand of niemand
Zoek iemand die alle verzamelde informatie en weetjes voor u kan vertalen in een infographic. Er is vast wel iemand in uw team die dit kan en leuk vindt. Kent u niemand? Doe het dan zelf; u zult versteld staan van uw creativiteit. Tip: zoek voorbeelden van infographics op het web die u helpen bij de vormgeving.

4. Delen
Deel uw gemaakte infographic. Stuur deze naar de drukker en hang hem op de afdeling(en). Verspreid de posters intern en plaats de infographic op uw intranet.  

5. Plan
Plan nu alvast in uw agenda om volgend jaar dit proces opnieuw door te lopen en maak ieder jaar een of meerdere infographics.

____________________

Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Jan de Vries (data driven online marketeer bij Webhelder) voor online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl.
____________________

Dit artikel verscheen eerdere in Twinkle 7-2012.