Twinkle | Digital Commerce

Maak direct indruk met producten

2017-05-27
500266
  • 3:14

Een eerste indruk maken uw producten maar een keer. Smashing Magazine, een vaktitel voor web designers en ontwikkelaars, brengt in een artikel een mooi overzicht van do’s bij het tonen van producten.


Uit een benchmark van Google Analytics bleek vorig jaar dat de gemiddelde bounce rate op websites 42,3 procent bedraagt. Zorg er dus voor dat bezoekers voorgeschoteld krijgen wat ze willen zien, wat - anders gezegd - waarde toe kan voegen aan hun levens.

Smashing Magazine onderscheidt de volgende elementen :

1. Trek de aandacht
Er zijn verschillende manieren om de aandacht naar uw producten te trekken. Hieronder vindt u er drie:

  • Stand out from the crowd
    Freelance web designer Chris Bower maakt op zijn homepage direct duidelijk dat hij voor verschillende devices kan ontwerpen. Hij doet dat op een afwijkende, maar mooie manier:


  • Verras uw bezoekers
    Nike laat bezoekers twee keer kijken naar de afbeelding van schoenen, die tegelijkertijd vleugels vormen:


  • Gebruik humor
    Evian weet water aantrekkelijk te maken door zijn slogan ‘live young’ visueel te vertalen:


2. Leg het product uit
Om nieuwe producten of diensten aan de man te brengen zult u de bezoeker heldere uitleg moeten bieden.

  • Introduceer het product
    Met een simpele afbeelding legt Tickera uit dat het ticketing service is:


  • Hoe werkt het?
    Betaaldienstverlener Square maakt met één foto duidelijk hoe van een smartphone een creditcard reader kan worden gemaakt:


  • Overtuig mensen van meerwaarde
    Action Method maakt direct duidelijk dat synchronisatie voordelen oplevert:


3. Focus op het belangrijkste verkoopargument
Laat bezoekers zien dat uw product anders en beter is dan dat van concurrenten.

  • Kwaliteit
    Chanel toont de kwaliteit van zijn horloges aan de hand van fantastische gedetailleerde fotografie:


  • Features
    HTC maakt direct duidelijk welke producteigenschappen zijn nieuwste toestel bijzonder maken:


  • Customization
    Converse laat zien dat het schoenenmerk waarde toevoegt doordat consumenten producten naar hun eigen hand kunnen zetten.


4. Onderschat copywriting niet
De boodschap die u wilt vertellen wordt voor een belangrijk deel gevormd door woorden, het lettertype, de lettergrootte en zelfs door de interpunctie.

  • Speel met woorden
    Met het woord 'resolutionary' zet Apple de getoonde nieuwe iPad kracht bij:


  • Een grapje mag best
    Een subtiele grap kan goed uitwerken, toont Jax Vineyards:


  • Gebruik metaforen
    De woordencombinatie die Adidas gebruikt, met onder andere de term ‘seduction’, verwijst licht naar lingerie. Volgens Smashing Magazine zullen veel mensen sweet lezen, waar toch echt sweat staat.


5. Maak gebruik van context
De context waarbinnen u een product presenteert is zeker zo belangrijk als het product zelf.

  • Wek verlangen op
    Met bewegend beeld (zonsopgang tot zonsondergang) zorgt de Post Ranch Inn voor veel beleving.


  • Speel in op positieve emoties
    Fanta laat niets van zijn product zien, maar probeert bezoekers met vrolijke karakters aan zich te binden.


  • Spreek de doelgroep aan
    Olay probeert zijn huidverzorgingsproducten op een intieme, vertrouwenwekkende manier aan de oudere vrouw te brengen. Zo ziet die doelgroep dat ook graag volgens Smashing Magazine.


6. Biedt voldoende informatie
Zeker als mensen dure producten kopen, nemen ze rationale beslissingen of denken ze op zijn minst dat ze dat doen.

  • Highlight voordelen
    Anders dan in veel andere communicatie is Heineken feitelijk en serieus over de voordelen van zijn thuisvaatje.


  • Verwijs naar gedetailleerde informatie
    Viking maakt extra productinformatie toegankelijk via een tab, waardoor het product op mooi formaat kan worden getoond.


  • Overtuig met feiten
    Niemand heeft echt een sportauto nodig. Het merk appelleert aan waarden als luxe, kracht en onafhankelijkheid. Toch probeert Porsche bezoekers over de streep te trekken met wat feitelijke informatie over de auto.
     


U vindt het complete artikel op de site van Smashing Magazine:
Better product pages: turn visitors into customers